Verdens første FLYTENDE by!

0
189

Det er liten tvil om at havene stiger og kommer til å fortsette. Ideen om flytende byer er ikke ny, det er laget en rekke filmer gjerne i science fiction sjangeren hvor vi lever på havet.

Det trenger ikke være kjipt, de fantastiske bildene om hva de planlegger i Sør-Korea ser overraskende normalt ut. – Innen 2025 er det klart for de første menneskene å flytte inn. – I Busan, Sør-Korea, bygger FN-støttede forskere verdens første flytende byprototype.

Les: Arsenal har blinket ut et ekstremt forsvarstalent i Serie A som kan løse situasjonen

Prosjektet OCEANIX ble annonsert i fjor.

De viser hvordan de kombinerte plattformene vil oppta totalt 1.550 m2, med nok plass til å huse 12.000 mennesker.

Det er anslått at byggingen av den flytende byen vil koste 200 millioner dollar og skal være ferdig innen 2025.

«Vi er på vei til å levere OCEANIX til den største havnebyen Busan og demonstrere at flytende infrastruktur kan skape nytt land for kystbyer som søker bærekraftige måter å ekspandere i havet på samtidig som vi tilpasser oss havnivåstigningen,» sa Philipp Hofmann, administrerende direktør i OCEANIX .

Prosjektet har som mål å hjelpe mennesker som bor i kystområder hvis samfunn er truet av utryddelse som følge av stigende havnivå.

Ifølge OCEANIX bor to av fem mennesker over hele verden innenfor 100 kilometer fra kysten, og flom har allerede tvunget millioner av mennesker fra hjemmene sine.

«Det modulære OCEANIX maritime distriktet vil være prototypen for bærekraftige og motstandsdyktige byer,» sa Bjarke Ingels, grunnlegger og kreativ direktør for BIG-Bjarke Ingels Group, som er noen av prosjektets ledende arkitekter.

«Som vår første manifestasjon av denne nye formen for akvatisk urbanisme, vil OCEANIX i Busan utvide byens unike karakter og kultur fra tørt land til det omkringliggende vannet.»

«Vi tror at OCEANIX flytende plattformer kan utvikles i stor skala for å tjene som et grunnlag for fremtidige motstandsdyktige samfunn i de mest sårbare kyststedene i frontlinjen for klimaendringer.»

Den flytende byen vil ligge over en fantastisk blå lagune og vil bestå av 1550 m2 med sammenkoblede plattformer, forbundet med broer.

Les: Passer perfekt inn i det som er et nesten helt perfekt Liverpool

Byen vil bli delt inn i ulike bydeler – inkludert boliger, forskning og overnatting – dekket med lavblokker.

Ifølge Oceanix vil alle strukturer som er under bygging i byen holdes under syv etasjer for å skape et lavt tyngdepunkt og motstå vind.


Somrene i Busan er ofte varme og dampende, så å bygge tak vil utnytte skyggefulle områder på innsiden maksimalt, noe som gir komfort og lavere kjølekostnader samtidig som takarealet maksimeres for å fange solenergi.

I første omgang vil byen ha plass til 12.000 innbyggere og besøkende.

Men ifølge utviklere kan byen i fremtiden bli utvidet til å romme over 100 000 mennesker.

Hver øy vil være sekskantet i form og vil inneholde et kalksteinskall som er to til tre ganger hardere enn betong, men som fortsatt vil flyte.


Merdene under hver plattform kan brukes til å lagre kamskjell, tang eller annen sjømat, og fiskeavfall kan brukes til å gjødsle plantene.

Innbyggerne må leve «for det meste et plantebasert kosthold», sier Oceanix, som vil redusere belastningen på plass, energi og vannressurser.

Andre nøkkelfunksjoner er drivhus og seks integrerte systemer – null avfall og lukkede kretser, lukkede vannsystemer, mat, innovativ mobilitet og kysthabitatregenerering.

«Disse tilkoblede systemene vil generere 100 prosent av den nødvendige driftsenergien på stedet via flytende solcellepaneler på taket,» forklarer OCEANIX i en uttalelse.


«På samme måte vil hvert distrikt behandle og fylle på sitt eget vann, redusere og resirkulere ressurser og tilby innovativt urbant jordbruk.»

Byggingen av den flytende byen, anslått til $ 200 millioner (£ 150 millioner), vil begynne takket være en «historisk avtale» signert av Busan Metropolitan City i Republikken Korea, UN-Habitat og New York Cityix designere.

Det er fortsatt uklart om beboerne må bo der eller hvor mye husleie kan koste.

Utviklingen av nye design kom kort tid etter at en rapport støttet av EU-kommisjonen advarte om at det globale havnivået steg med 0,3 cm per år.

Det er den femte havstatsrapporten publisert av Copernicus Marine Service, som bruker en kombinasjon av satellittobservasjoner, målinger på forskjellige havplasseringer rundt om i verden og datamodeller.

Eksperter har funnet ut at oppvarming av hav og smeltende landis førte til at havnivået steg 0,3 cm per år, mer enn noen gang i forrige århundre.

tabola

No posts to display