Black Friday er ikke bare en dag lenger, men en weekend, en hel uke og noen steder også black month. – Det som opprinnelig var startskuddet for julesalget har blitt en hendelse som står for seg selv. 

Det er ikke uten grunn flere sykemelder seg på denne dagen, en telefon til arbeidsgiver om at man er dårlig eller bruk av legenes automatiske sykemeldingtjenester øker kraftig på Black Friday. – Butikkene åpner tidlig med lange køer og vi handler mer enn noen gang tidligere.

Les: De 10 mest instragramvennlige reisemålene

Tall fra Nets og BankAxept viser at det ble satt nye rekorder under Black Friday. — Aldri før er kortene benyttet så flittig, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Totalt ble det denne dagen utført nesten 9 millioner kortkjøp, en økning på 3,3 prosent sammenlignet med tilsvarende dag i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med betalingskortene for mer enn 3,7 milliarder kroner. Sammenlignet med Black Friday i fjor er dette en vekst på 3,6 prosent. Dette gjør Black Friday til den dagen med mest kortbruk noensinne.

Les på Sporten: KFUM har vært gode lenge, nå er de klare for OBOS-Ligaen

— Basert på kortstatistikken kan det virke som tiden mellom klokken 11 og 18 var den mest hektiske for handelsstanden. Det var også mange som handlet videre utover kvelden, for det var betydelig mer kortbruk frem til klokken 23 enn det som er vanlig på en fredag, sier Tjore.

I tillegg til BankAxept-kort, fordeler kortbruken seg på ulike internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort.

Nordmenn var i rekordhumør på Black Friday. Betalingstjenesten Klarna rapporterer at antall betalingstransaksjoner økte med 21 prosent fra fjoråret, mens Prisjakt.no noterer tidenes døgnrekord i antall søk på produkter og priser. Noen rabattrekorder ble det imidlertid ikke. Den gjennomsnittlige prisnedgangen var på 21 prosent, og hvert syvende produkt gikk opp i pris.

Andelen varer som gikk ned i pris var tre prosent lavere i år enn i fjor, og den gjennomsnittlige rabatten var også tre prosent lavere enn fjoråret. Samtidig var også andelen varer som gikk opp i pris (13 prosent) tre prosent lavere enn fjoråret, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

– Vi kan nok utrope gårsdagens Black Friday til den største, norske netthandelsdagen noen sinne. På samme dag i fjor brukte nordmenn drøye 3,6 milliarder kroner i norske butikker på fredagen alene, som tilsvarer 2,5 millioner kroner i minuttet, kontantbetaling ikke medregnet. Men omsetnings- og søketallene fra i går bærer bud om at aktiviteten blir betydelig høyere på årets Black Friday, sier Vittersø

Trenden er klinkende klar. Black Friday har blitt Black Week. Butikkene sprer i økende grad tilbudene sine utover flere dager, både før og etter denne dagen. Dette har ført til at salget fra mandag til torsdag denne uken har økt med hele 50 prosent sammenliknet med i fjor, mens selve Black Friday økte med 21 prosent. Samtidig er det fortsatt slik at Black Friday er den klart mest populære shoppingdagen denne uken, spesielt blant nettshopperne som er 66 år eller eldre, sier kommersiell leder i Klarna Norge, Jens Rygg.

-Varekategoriene forbrukerelektronikk er den som har økt mest sammenliknet med en gjennomsnittsdag ellers i året. Sammenliknet med fjorårets Black Friday har mote og skjønnhet hatt den kraftigste økningen, sier Rygg.

Blant Prisjakts 10.000 mest populære produkter, var den gjennomsnittlige prisnedgangen på 21 prosent (24 prosent i 2017), mens 13 prosent av varene gikk opp i pris (16 prosent i 2017). Størst og flest rabatter fant man i kategoriene spillkonsoller, hodetelefoner og jakker, der over 30 prosent av varene gikk ned 10 prosent eller mer i pris.

Varekategorier der flest produkter gikk opp i pris var hodetelefoner, jakker og mobiltelefoner.

– Søkeaktiviteten etter gode priser var 10 ganger så høy som på en vanlig dag, og økte med 35 prosent sammenlignet med samme døgn i fjor, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

Statistikk og fakta fra Black Friday-handelen 2018*:

– Prosentuell økning i omsetning på Black Friday, sammenlignet med 2017: 21 prosent.

– Tidspunkt på døgnet med høyest omsetning i netthandelen: 23.00 til midnatt.

– 30 prosent av de 10.000 mest populære produktene hos søketjenesten Prisjakt.no gikk ned i pris, mens 13 prosent gikk opp i pris.

– Svartefredagens beste priskupp var vinterstøvlene Merrell Snowbank, PS4-spillet Detroit: Become Human og mobilhøytaleren Harman Kardon Onxy Studio, som alle gikk ned mellom 64 og 67 prosent, sammenlignet med en vanlig handledag.

– Mest prissøkte enkeltprodukt på Black Friday: Nintendo Switch (prisdropp fra 3.179,- til 2.392,-)

– Aldersgruppe med størst økning i handelen, sammenlignet med fjoråret: Menn/kvinner 66+

– Varekategori med høyest omsetning: Forbrukerelektronikk

– Varekategori med størst omsetningsøkning, sammenlignet med Black Friday 2017: Mote og skjønnhet

* Tallene fra Klarna er basert på 4500 nettbutikker som bruker Klarnas betalingsløsninger.

* Data fra Prisjakt.no er basert på de 10.000 mest populære produktene på Black Friday, (24.11.18.) Søketjenesten overvåker 5,8 millioner priser på nær en halv million produkter, fordelt på 2500 nettbutikker.

Rekorddag for kontaktløs betaling
Stadig flere tar i bruk kontaktløs betaling, og så var også tilfelle for dette som er den største handelsdagen med kort noensinne. Bare denne dagen ble det tæppet 366.000 ganger.

— Dette er et tydelig tegn på at mange ser fordelene med å tæppe kortet. Ved at stadig flere benytter seg av kontaktløs betaling vet vi at betalingen går raskere, noe som er en stor fordel for handelsstanden. Det tror vi kan bli viktig for mange butikker, nå som julehandelen for alvor begynner, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS