Les: Putins søkkrike venner fortsetter å dø på mystisk vis
Værdata ble lastet ned underveis – som beslutningsgrunnlag for navigasjonen. Havobservasjoner ble lastet opp underveis.
Den selvkjørende båten er blitt til i samarbeid mellom den ideelle forskningsorganisasjonen ProMare og IBM. Det er ProMare og NTNU-forsker Fredrik Søreide som står for designet, mens IBM har stått for programvaren og datasystemene om bord.
Les: Karoline Lima dumper Eder Militao et par dager før termin
Den virtuelle kapteinen på båten som heter Mayflower – har blant annet trent seg opp med å scanne over en million maritime bilder for å kjenne igjen skip, broer, land, fisk, fugler, dyr, søppel og annet som fartøyet kan observere underveis.
Behovet for informasjon om havet har aldri vært større. Ifølge FNs klimapanel er havet varmere, mer forurenset og mer uforutsigbart enn noen gang før. Mayflower er designet for å samle viktig informasjon om havet på en trygg, fleksibel og kostnadseffektiv måte.
For mer informasjon, se https://mas400.com/