søndag, juli 10, 2022

Ubemannet båt krysset Atlanterhavet

Må lese

Ubemannet båt krysset Atlanterhavet

For første gang har en ubemannet båt styrt av kunstig intelligens krysset Atlanterhavet på egenhånd. Ferden var...

Putins søkkrike venner fortsetter å dø på mystisk vis

Jeg er spesielt begeistret for den offisielle forklaringen på dødsfallet til den 61 år gamle oligarken Yuri...

FN og UEFA lanserer «Football For The Goals» – med Norge som pilot

For første gang i historien etablerer FN et bærekraftprosjekt i fotballen, med UEFA som partner og Norge...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

For første gang har en ubemannet båt styrt av kunstig intelligens krysset Atlanterhavet på egenhånd. Ferden var ledd i et havforskningsprosjekt med mål om at ubemannede båter ved egen hjelp skal kunne samle viktige havdata.

Det var i juni at båten spekket av sensorer og dataløsninger fra IBM etter 40 døgn på havet nådde frem på reisen mellom Plymouth i Storbritannia og Halifax i Canada. Båten er en 15 meter lang og 6,2 meter bred katamaran som er utstyrt med seks kamera, mer enn 30 sensorer og 15 enheter for observasjoner og prosessering som alle gir innspill til den kunstig intelligente datamaskin-kapteinen. Båten er ikke fjernstyrt. Alle beregninger og beslutninger ble gjort om bord av datamaskinene der. Båten har dieselmotor.

Les: Putins søkkrike venner fortsetter å dø på mystisk vis

Værdata ble lastet ned underveis – som beslutningsgrunnlag for navigasjonen. Havobservasjoner ble lastet opp underveis.

Den selvkjørende båten er blitt til i samarbeid mellom den ideelle forskningsorganisasjonen ProMare og IBM. Det er ProMare og NTNU-forsker Fredrik Søreide som står for designet, mens IBM har stått for programvaren og datasystemene om bord.

Les: Karoline Lima dumper Eder Militao et par dager før termin

Den virtuelle kapteinen på båten som heter Mayflower – har blant annet trent seg opp med å scanne over en million maritime bilder for å kjenne igjen skip, broer, land, fisk, fugler, dyr, søppel og annet som fartøyet kan observere underveis.

Behovet for informasjon om havet har aldri vært større. Ifølge FNs klimapanel er havet varmere, mer forurenset og mer uforutsigbart enn noen gang før. Mayflower er designet for å samle viktig informasjon om havet på en trygg, fleksibel og kostnadseffektiv måte.

For mer informasjon, se https://mas400.com/ 

- Advertisement -

Siste nytt

Ubemannet båt krysset Atlanterhavet

For første gang har en ubemannet båt styrt av kunstig intelligens krysset Atlanterhavet på egenhånd. Ferden var...

Putins søkkrike venner fortsetter å dø på mystisk vis

Jeg er spesielt begeistret for den offisielle forklaringen på dødsfallet til den 61 år gamle oligarken Yuri Voronov. Han var drept «i...

FN og UEFA lanserer «Football For The Goals» – med Norge som pilot

For første gang i historien etablerer FN et bærekraftprosjekt i fotballen, med UEFA som partner og Norge som første pilot.

Klarna verdsatt til bare 60 milliarder kroner

Det svenske betalingsselskapet Klarna Bank AB nærmer seg en avtale om å skaffe ny kapital fra eksisterende investorer ledet av Sequoia Capital,...

Barnepodkastene du må få med deg i sommer

I NRK Radio finnes et mylder av morsomme podkaster for barn i sommer. Bli med Fantorangen på lydjakt og lær hvordan du...

More Articles Like This