Høytalerselskapet Sonos lanserer nye eksklusive radiokanaler i Norge og en egen betalt radiostrømmetjeneste i USA, som trolig også kommer til Norge.
Radio er populært som aldri før og utgjør hele 50 prosent av all lyttetid på høyttalerselskapet Sonos sin plattform. Nå satser Sonos hardt på mediet og lanserer en ny HD-tjeneste i USA samt en rekke eksklusive Sonos-radiostasjoner her i Norge.
Sonos tar nå steget inn i en helt ny verden – betalt strømming – og lanserer Sonos Radio HD i USA og Storbritannia. Dette er en ny, reklamefri del av Sonos Radio, som vil ha ekstraordinær tapsfri lyd i CD-kvalitet – den høyeste kvaliteten på noen radiostrømmetjeneste. Sonos Radio HD vil også tilby et stort utvalg av eksklusivt innhold.
Sonos Radio HD kommer snart til flere land enn USA og Storbritannia, men har ikke ankommet Norge ennå. Likevel har Sonos har allerede fått YouGov til å gjennomføre en spørreundersøkelse om nordmenns radiovaner. Der kommer det fram at 8 av 10 nordmenn lytter jevnlig på radio og at 900 000 nordmenn er villig til å betale for spesifikke radiokanaler og -tjenester.
– Undersøkelsen i Norge tyder på at radio fortsatt har et enormt potensial her til lands. Globalt opplever vi en økning på 40 prosent i lyttetimer fra år til år i de 10 millioner Sonos-hjemmene over hele verden. Videre fortsetter radio å representere 50 prosent av all lyttetid på plattformen, og Sonos Radio er den fjerde mest spilte tjenesten på plattformen, sier Sabrina Krim, nordisk PR-sjef i Sonos.
Lanserer nye kanaler i Norge
I Sonos S2-appen er «Sonos Radio» allerede tilgjengelig og i Norge har den, fram til nå, bestått av 60 000 radiokanaler, inkludert norske radiokanaler som for eksempel P4, Radio Norge, Radio Rock, NRJ og NRKs radiokanaler.
Men i dag gjør Sonos også en rekke reklamefinansierte, eksklusive Sonos-radiostasjoner tilgjengelig på Sonos Radio i Norge. Dette inkluderer flaggskip-kanalen Sonos Sound System, som er en sjanger- og humør-basert radiostasjon med musikk håndplukket av Sonos sine beste eksperter.
Basert på Sonos sin spørreundersøkelse ser Krim fram til å lansere Sonos Radio HD i Norge. – Undersøkelsen vår viser at mange nordmenn er glade i radio, og vi gleder oss til å se responsen på Sonos Radio HD, sier hun.
Radioundersøkelsen peker også på hva det er nordmenn liker så godt med radio. Her viser det seg blant annet at 4 av 10 hører på radio for å oppdage ny musikk, mens like mange liker å ha bakgrunnsstøyen fra radioen, selv om de ikke hører på.
LES OGSÅ: Nå kan reklamen følge deg også på radio