søndag, desember 12, 2021

Nå kan reklamen følge deg også på radio

Må lese

J.K. Rowlings bok «Harry Potter og de vises stein» solgt for rekordpris

Suksessen vil ingen ende ta for J.K. Rowlings som nå jobber med en forlengelse på Harry Potter...

Joshua Kimmich skjønner han har vært en tosk

Bayern München-stjernen Joshua Kimmich sier han skal vaksinere seg mot korona og avslutter med det en lang...

Nissene i bingen sett av over 800 000

Etter én uke har 839 000 sett første episode av Nissene i bingen på TVNorge og discovery+....

Har du lagt merke til at reklamen på internett er tilpasset deg og gjerne følger deg fra nettside til nettside. Nå kan det samme skje med radioreklame.

Det blir resultatet av at Norges største kommersielle radioaktør, P4-gruppen, planlegger å lansere en børslignende, digital markedsplass for målrettet, datadrevet annonsering med lyd på strømmet radio, smarthøyttalere og podkast.

Dette vil selvsagt kun fungere på radio og lyd du hører via internett og ikke via DAB eller FM, som er enveis-kommunikasjon. Men, konsekvensen kan bli at dersom du er innom f.eks en hotell-side på web, så kan du etterpå høre reklame for hotellet på radioen din.

– Etter digitaliseringen av radio fra FM til DAB er kringkastet radio blant landets største dekningsmedier, og tiden er nå inne for å supplere med digital skreddersøm og datadrevet, målrettet annonsering på IP-baserte lytteplattformer, sier P4-gruppens digitaldirektør Rune Hafskjær.

I løpet av andre halvår 2019 vil det for første gang i Norge bli mulig å annonsere målrettet en-til-en på gruppens åtte riksdekkende radiokanaler. Deretter er planen å legge podkast og annet lydinnhold til plattformen, samt åpne for tredjeparter utenfor gruppen.

Teknisk informasjon om målrettet radioreklame

Plattformen ledsages av Norges første DMP (Data Management Platform) spesielt tilpasset lydannonserings unike egenskaper, og vil tilby rike første- og tredjepartsdata for målretting, optimalisering, attribusjon og innsikt. Dersom tilbudet blir godt mottatt av marked, annonsører og mediebyråer er planen å lansere fullautomatisert programmatisk handel gjennom både en DSP og en SSP slik digitale annonsekjøpere er vant til.

Handelsplattformen muliggjør foruten en-til-en målretting over tid en rekke nye typer interaktive annonser, eksempelvis mulighet for å snakke tilbake til en annonse, be om mer informasjon, få en rabattkupong, kjøpe et produkt direkte og lignende måter å konvertere lytting til salg.

– Norge er et lite språkområde og lyd har en forholdsvis liten andel av det totale annonsemarkedet, sier kommersiell direktør i P4-gruppen, Terje Dagestad-Larsen. Han mener derfor at de store internasjonale plattformene er lite egnet her til lands.

– Som største annonsefinansierte lydaktør i Norge har vi et uttalt mål om å ligge i front når det gjelder programmatisk radiosalg og bidra til å ytterligere løfte annonsering med lyd inn i en ny, digital fase. Den klassiske radioforretningen vil i mange år fremover være den klart største i omsetning, men digitalt audiosalg er definitivt fremtiden, avslutter Dagestad-Larsen i en pressemelding fra P4-gruppen.

- Advertisement -

Siste nytt

J.K. Rowlings bok «Harry Potter og de vises stein» solgt for rekordpris

Suksessen vil ingen ende ta for J.K. Rowlings som nå jobber med en forlengelse på Harry Potter...

Joshua Kimmich skjønner han har vært en tosk

Bayern München-stjernen Joshua Kimmich sier han skal vaksinere seg mot korona og avslutter med det en lang debatt i Tyskland.

Nissene i bingen sett av over 800 000

Etter én uke har 839 000 sett første episode av Nissene i bingen på TVNorge og discovery+. Seertallene er helt på linje...

Ny Tromsø-trøye har QR-kode med Qatar-kritikk

Nå er det ikke slik at Tromsø eller Norge sender noen spillere til VM i Qatar, men likevel ønsker klubben sammen med...

Motemagasinet Elle dropper pels

Det franske motemagasinet Elle ble startet i 1945 for å bringe litt glamour inn i et krigsherjet Europa. Opp igjennom årene har...

More Articles Like This