onsdag, mai 5, 2021

Nå kan reklamen følge deg også på radio

Må lese

Tor Olav Trøim henter skitne penger fra verdens største rasshøl!

Det jeg trodde ikke var mulig har nå skjedd, en norsk forretningsmann Tor Olav Trøim har funnet...

Real Madrid-spiller kun timer unna fra å miste Champions League semifinalen

Brasilianeren Marcelo har vært med på å vinne alt for Real Madrid. Som 32-åring begynner det å...

Historien om vibratoren

Vibratoren er slett ikke en nykommer på markedet for sexleketøy. Historien går faktisk helt tilbake til middelalderen,...

Har du lagt merke til at reklamen på internett er tilpasset deg og gjerne følger deg fra nettside til nettside. Nå kan det samme skje med radioreklame.

Det blir resultatet av at Norges største kommersielle radioaktør, P4-gruppen, planlegger å lansere en børslignende, digital markedsplass for målrettet, datadrevet annonsering med lyd på strømmet radio, smarthøyttalere og podkast.

Dette vil selvsagt kun fungere på radio og lyd du hører via internett og ikke via DAB eller FM, som er enveis-kommunikasjon. Men, konsekvensen kan bli at dersom du er innom f.eks en hotell-side på web, så kan du etterpå høre reklame for hotellet på radioen din.

– Etter digitaliseringen av radio fra FM til DAB er kringkastet radio blant landets største dekningsmedier, og tiden er nå inne for å supplere med digital skreddersøm og datadrevet, målrettet annonsering på IP-baserte lytteplattformer, sier P4-gruppens digitaldirektør Rune Hafskjær.

I løpet av andre halvår 2019 vil det for første gang i Norge bli mulig å annonsere målrettet en-til-en på gruppens åtte riksdekkende radiokanaler. Deretter er planen å legge podkast og annet lydinnhold til plattformen, samt åpne for tredjeparter utenfor gruppen.

Teknisk informasjon om målrettet radioreklame

Plattformen ledsages av Norges første DMP (Data Management Platform) spesielt tilpasset lydannonserings unike egenskaper, og vil tilby rike første- og tredjepartsdata for målretting, optimalisering, attribusjon og innsikt. Dersom tilbudet blir godt mottatt av marked, annonsører og mediebyråer er planen å lansere fullautomatisert programmatisk handel gjennom både en DSP og en SSP slik digitale annonsekjøpere er vant til.

Handelsplattformen muliggjør foruten en-til-en målretting over tid en rekke nye typer interaktive annonser, eksempelvis mulighet for å snakke tilbake til en annonse, be om mer informasjon, få en rabattkupong, kjøpe et produkt direkte og lignende måter å konvertere lytting til salg.

– Norge er et lite språkområde og lyd har en forholdsvis liten andel av det totale annonsemarkedet, sier kommersiell direktør i P4-gruppen, Terje Dagestad-Larsen. Han mener derfor at de store internasjonale plattformene er lite egnet her til lands.

– Som største annonsefinansierte lydaktør i Norge har vi et uttalt mål om å ligge i front når det gjelder programmatisk radiosalg og bidra til å ytterligere løfte annonsering med lyd inn i en ny, digital fase. Den klassiske radioforretningen vil i mange år fremover være den klart største i omsetning, men digitalt audiosalg er definitivt fremtiden, avslutter Dagestad-Larsen i en pressemelding fra P4-gruppen.

- Advertisement -

Siste nytt

Tor Olav Trøim henter skitne penger fra verdens største rasshøl!

Det jeg trodde ikke var mulig har nå skjedd, en norsk forretningsmann Tor Olav Trøim har funnet...

Real Madrid-spiller kun timer unna fra å miste Champions League semifinalen

Brasilianeren Marcelo har vært med på å vinne alt for Real Madrid. Som 32-åring begynner det å nærme seg at han erstattes...

Historien om vibratoren

Vibratoren er slett ikke en nykommer på markedet for sexleketøy. Historien går faktisk helt tilbake til middelalderen, lenge før verden åpnet øynene...

Flere kjøper klokker til over hundre tusen kroner

Det er åpenbart en del nordmenn som har mye penger. Gjensidige har registrert en kraftig økning i forsikring av dyre klokker i...

Medietilsynet vil aksjonere mot flere TV-kanaler

Tilsynet har nå lov til å bestemme hvilke reklamer du skal få se på TV-kanalene. De mener kanaler som FEM og Eurosport...

More Articles Like This