onsdag, oktober 28, 2020

Nå kan reklamen følge deg også på radio

Må lese

NASA bekrefter: Har funnet vann på månen

Tidligere har vi bare funnet det som er omtalt som spor av vann på månen, men nå...

Suarez sendte 1000 hamburgere til Uruguay

Vi tar en tur på McDonalds som en selvfølge - og en nødvendighet når tiltakslysten er på...

Her kommer 5G i 2021

Er du lysten på raskere mobilt bredbånd? Nå kommer 5G for fullt i Norge. Her er stedene...

Har du lagt merke til at reklamen på internett er tilpasset deg og gjerne følger deg fra nettside til nettside. Nå kan det samme skje med radioreklame.

Det blir resultatet av at Norges største kommersielle radioaktør, P4-gruppen, planlegger å lansere en børslignende, digital markedsplass for målrettet, datadrevet annonsering med lyd på strømmet radio, smarthøyttalere og podkast.

Dette vil selvsagt kun fungere på radio og lyd du hører via internett og ikke via DAB eller FM, som er enveis-kommunikasjon. Men, konsekvensen kan bli at dersom du er innom f.eks en hotell-side på web, så kan du etterpå høre reklame for hotellet på radioen din.

– Etter digitaliseringen av radio fra FM til DAB er kringkastet radio blant landets største dekningsmedier, og tiden er nå inne for å supplere med digital skreddersøm og datadrevet, målrettet annonsering på IP-baserte lytteplattformer, sier P4-gruppens digitaldirektør Rune Hafskjær.

I løpet av andre halvår 2019 vil det for første gang i Norge bli mulig å annonsere målrettet en-til-en på gruppens åtte riksdekkende radiokanaler. Deretter er planen å legge podkast og annet lydinnhold til plattformen, samt åpne for tredjeparter utenfor gruppen.

Teknisk informasjon om målrettet radioreklame

Plattformen ledsages av Norges første DMP (Data Management Platform) spesielt tilpasset lydannonserings unike egenskaper, og vil tilby rike første- og tredjepartsdata for målretting, optimalisering, attribusjon og innsikt. Dersom tilbudet blir godt mottatt av marked, annonsører og mediebyråer er planen å lansere fullautomatisert programmatisk handel gjennom både en DSP og en SSP slik digitale annonsekjøpere er vant til.

Handelsplattformen muliggjør foruten en-til-en målretting over tid en rekke nye typer interaktive annonser, eksempelvis mulighet for å snakke tilbake til en annonse, be om mer informasjon, få en rabattkupong, kjøpe et produkt direkte og lignende måter å konvertere lytting til salg.

– Norge er et lite språkområde og lyd har en forholdsvis liten andel av det totale annonsemarkedet, sier kommersiell direktør i P4-gruppen, Terje Dagestad-Larsen. Han mener derfor at de store internasjonale plattformene er lite egnet her til lands.

– Som største annonsefinansierte lydaktør i Norge har vi et uttalt mål om å ligge i front når det gjelder programmatisk radiosalg og bidra til å ytterligere løfte annonsering med lyd inn i en ny, digital fase. Den klassiske radioforretningen vil i mange år fremover være den klart største i omsetning, men digitalt audiosalg er definitivt fremtiden, avslutter Dagestad-Larsen i en pressemelding fra P4-gruppen.

- Advertisement -

Siste nytt

NASA bekrefter: Har funnet vann på månen

Tidligere har vi bare funnet det som er omtalt som spor av vann på månen, men nå...

Suarez sendte 1000 hamburgere til Uruguay

Vi tar en tur på McDonalds som en selvfølge - og en nødvendighet når tiltakslysten er på bunn og suget etter noe......

Her kommer 5G i 2021

Er du lysten på raskere mobilt bredbånd? Nå kommer 5G for fullt i Norge. Her er stedene Telenor lover en solid utbygging...

Country-stjerne Jerry Jeff Walker er død 78 år gammel

Det er trolig en av verdens mest aktive låtskrivere som døde på fredag, han har 40 album bak seg og en hit...

Natalie Portman kickstarter fotballklubb-eventyret

Tidligere i høst ble det klart at Mr. Deadpool, Ryan Reynolds, hadde kjøpt seg en skakkjørt engelsk fotballklubb. En av Hollywoods førstedamer...

More Articles Like This