lørdag, desember 4, 2021

Skolen er ikke lenger ansvarlige for barnas skolevei

Må lese

Ralf Rangnick må overbevise FA om at han fortjener arbeidstillatelse

Ralf Rangnick må overbevise et FA-panel om at hans lederkompetanse er verdig å få en arbeidstillatelse etter...

Paris er ikke lenger verdens dyreste by

Hvert år rangerer The Economist Intelligence Unit (EIU) levekostnader i verdens dyreste byer. Oslo som føles som...

Mer klimagasser i atmosfæren i 2020 enn noen gang før

Karbondioksid, metan og lystgass ble målt til rekordhøye nivåer i atmosfæren over Norge også i 2020.
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

En stor ting for mange barn og foreldre er sykkelprøven som regel rett før sommerferien fjerde klasse. Forventningsfulle stiller de små til øvelser som skal gjøre de sikrere i trafikken. Gevinsten er stor, de får lov til å sykle på skolen etterpå.

Løsningen for mange frem til sykkelprøven er sparkesykler, smårollinger raser rundt i trafikken allerede fra første klasse i mange tilfeller.

Regjeringen har endret opplæringsforskriften som til nå har slått fast at skolen er ansvarlig for barnet på skolevei. Det har bidratt til at mange skoler har satt en aldersgrense for når sykkel er tillatt eller simpelthen nektet alle elever å sykle til skolen.

Det skal ikke lenger være mulig for skolen å nekte barn å sykle til skolen, så lenge foreldrene mener det er trygt. Vi har tillit til at foreldrene selv er de beste til å vurdere dette, sier Høyres Linda Hofstad Helleland, leder av Stortingets transportkomité til Adresseavisen.

Det er mye usikkerhet rundt hvor lurt dette er, de som er for peker på at Norge er en sinke når det gjelder sykling og at dette er en god måte for barna å starte tidlig. Dette vil være helsefremmende og sørge for at de får bedre erfaring med trafikk. De som er imot på sin side mener trygge sykkelveier til skolene er for lavt prioritert og at de nye forskriftene eksperimenterer med barns liv.

Nå som ikke skolene kan nekte barn å sykle til skolen, mener mange at kjøring av barn til skolen vil gå ned og at det er den trafikken som representerer de fleste farlige situasjonene på skoleveien.

- Advertisement -

Siste nytt

Ralf Rangnick må overbevise FA om at han fortjener arbeidstillatelse

Ralf Rangnick må overbevise et FA-panel om at hans lederkompetanse er verdig å få en arbeidstillatelse etter...

Paris er ikke lenger verdens dyreste by

Hvert år rangerer The Economist Intelligence Unit (EIU) levekostnader i verdens dyreste byer. Oslo som føles som en dyr by er faktisk...

Mer klimagasser i atmosfæren i 2020 enn noen gang før

Karbondioksid, metan og lystgass ble målt til rekordhøye nivåer i atmosfæren over Norge også i 2020. – Selv om...

Guadalupe Maravilla presenteres i en stor utstilling på Henie Onstad

Guadalupe Maravilla har nettopp blitt utnevnt til mottager av Lise Wilhelmsen Art Award og blir for første gang presentert i en soloutstilling...

Vipps varsler Black Friday sin død

Vi ser endringer i folks handlemønster som tilsier at 2021 kan vise seg å bli siste år med Black Friday som fenomen,...

More Articles Like This