Russland gjenopptar planene om verdens råeste vei fra New York til London

0
379
Trans Eurasian Belt Development

Den russiske jernbanesjefen Vladimir Jakunin la i 2015 frem en plan for å kunne kjøre med tog eller bil samt rørledning for Olje og gass over Beringstredet. – Men så året etter ble Donald Trump president og verden fikk andre og mer umiddelbare kriser å forholde seg til.

Nå som det forhåpentligvis blir en politisk endring i USA har de russiske planene dukket opp igjen. – Dette en en del av en nedrustningsavtale. Det økonomiske løftet med planene er så stort at det det i byggefasen alene vil føre til minst en million nye jobber.

Les: Isnivået i Beringstredet mellom Alaska og Russland er det laveste på 5500 år

Det er kortere enn man tror

Fra det østligste punktet på det asiatiske kontinentet til det vestligste punktet på det nordamerikanske kontinentet – fra Kapp Dezjnjov i Russland til Cape Prince of Wales i Alaska – er det bare 82 kilometer. I tillegg er ikke Beringstredet spesielt dypt, 30 til 50 meter er dybder det er mulig å jobbe med.

Litt historie

Den første som passerte stredet var den russiske oppdageren Semjon Dezjnjov i 1648. Men hans oppdagelse ble glemt og stredet ble i stedet oppkalt etter den danskfødte oppdageren Vitus Bering, som krysset stredet 80 år senere i 1728. – Det som kunne knytte to kontinenter sammen og sørge for en ekstrem økonomisk vekst har opp igjennom blitt hindret av politikk.

Les på Sporten: Juventus lager trøbbel for Antonio Contes spiss plan

Det transeurasiatiske beltet møtte også motstand av «sikkerhetspolitiske» årsaker. – Den meget ambisiøse planen til den russiske jernbanesjefen Vladimir Jakunin kan få nytt liv ettersom verden trenger en skikkelig «kickstart» etter coronapandemien.

Det å koble New York til London, via Moskva er «vår tids målelanding» – Det utgjør 20 000 kilometer med vei og jernbane og utvikling av teknologi som gjør veien stabil og sikker selv i meget tøft klima.

Mens kjøreturen over selve Beringsstredet ikke vil ta mer enn en time, vil hvis du ønsker å ta hele ruten fra New York til London måtte sitte i bilen i åtte-ni dager. – Tog vil kunne ta de 20 000 kilometer lange strekket på kortere tid.

Den russiske jernbanesjefen foreslår å starte utbyggingen i Alaska, en 840 kilometer lang vei og jernbane fra Fairbanks via Nome og videre over Beringstredet og inn i Russland.

Det transeurasiatiske beltet ville blitt den første veien som knytter Nome til resten av Alaskas større byer. I dag kan Nome, regnet som et av verdens mest avsideliggende steder, bare nås med fly, båt eller hundeslede.

I Russland er planen å la veien gå langs den den transsibirske jernbanen, som for øvrig også skal oppgraderes. Det ville blitt et enorm løft for regionen, og knyttet byer som Irkutsk til resten av verden. Sibir har tross alt noen av verdens verste veier.

Det ville tatt omtrent fire dager å kjøre den nesten 10.000 kilometer langer turen gjennom Russland, før det transeurasiatiske beltet fortsetter gjennom Hviterussland, Polen, Tyskland, Nederland, Belgia og Frankrike før tunnelen under Den engelske kanal leder opp til siste stoppested i London.

Les på Popidol: James Bond – No Time to Die, trailer

tabola

No posts to display