Innovasjon Norge har fått kritikk for at det er mye enklere å få støtte i Utkant-Norge, at prosjektene har vært lite gjennomtenkt og at de har definert innovasjon til å legge inn vann i et fjøs. For ikke lenge siden ble Anita Krohn Traaseth hentet inn som direktør for å endre på dette og nå har hun presentert en ny ledelse og organisering.
Ifølge direktøren skal de bli en mer kundeorientert organisasjon gjennom å være enklere å forstå, mer effektive og mer fleksible. Fire personer fra dagens ledelse fortsetter i den nye ledergruppa, mens fem stillinger skal lyses ut.
«Vi har med dette fått på plass viktige personer i det lederteamet som skal føre Innovasjon Norge videre gjennom store endringer og enda mer spennende oppgaver».
Endringene i organisasjonen blir omfattende, og kommer som et resultat av interne tilbakemeldinger fra styret og administrasjonen, eksterne evalueringer og innspill, ny regjering og nytt budsjett, og av at selskapet har fått ny toppleder og styreleder.
De tidligere sju divisjonene blir til fire: Gründere og oppstartbedrifter, Vekstkraftige bedrifter og innovasjonsmiljøer, Merkevaren Norge, og Bærekraft Norge 2030.
Den nye ledergruppa i Innovasjon Norge består av:
Administrerende direktør Anita Krohn Traaseth
Viseadministrerende direktør Toril Bariusdotter Ressem
Direktør for distrikt og kreditt Per Niederbach
Direktør for finans, virksomhetsstyring og fond Hans Martin Vikdal
Direktør for PR og kommunikasjon Elisabeth Morthen
Direktør for IKT og digitalisering Rodin Lie
Dette er første gang Innovasjon Norge har løftet IKT og digitalisering til øverste nivå i organisasjonen. De øvrige stillingene i ledergruppa lyses ut internt og eksternt før jul.
Alle Innovasjon Norges kontorer i Norge og utlandet skal ha lik struktur, med de fire kunderettede divisjonene representert. Den nye strukturen og lederteamet ble gjort kjent for medarbeiderne på et allmøte i dag. Videre endringer settes i verk utover i 2015.