The Hyundai Motor Group med hovedkontor i Seoul, Sør-Korea har i flere år jobbet med det som heter autonom kjøring.
Nå har de latt sin Ioniq 5 robotaxi, en autonom bil som bruker kunstig intelligens og er utviklet av selskapet Motional ta lappen i Las Vegas.
Les: Brighton kommer med det største overskuddet som noen gang er rapportert i Premier League
Det er én ting å kunne tilbakelegge mil etter mil på en motorvei, inkludert forbikjøringer, og en helt annen ting er å kunne møte de uforutsigbare utfordringene i en by med en sensor i passasjersetet klar til å lete etter den minste feil i kjøringen.
Derfor har Hyundai utsatt bilen sin for en førerprøve i Las Vegas. Ikke offisielt, for det er ingen mulighet for å lisensiere en bil, men med en full test av den typen som brukes for å få en lisens i delstaten Nevada.
Kandice Jones, en sertifisert DMV (Department of Motor Vehicles) sensor med 25 års erfaring, satt i passasjersetet.
«I den tiden,» sier Jones, «har jeg strøket tusenvis av kandidater av hensyn til offentlig sikkerhet […]. Kriteriene kommer til å være de samme som for et menneske. Vi vil sjekke hastighet og filskifte, jeg kommer til å rangere manøvrer, hvordan du stopper fullstendig, svinger, holder deg i kjørefeltet og, selvfølgelig, reaksjonstid.»
Bilen kjørte langs Las Vegas Strip, riktig plassert i veibanen ved hjelp av sensorene, som inkluderer LiDAR (bruker lasere for å måle avstander og bevegelser i sanntid), radar og kameraer. Og sensoren… hun ble ‘tvunget’ til å gi bestått etter prikkfri kjøring.
Les på Sporten: Solskjær var ikke på Sir Alex Ferguson sin lekkede Manchester United UT-liste
Hyundai mener vi vil ha autonome biler i trafikk før 2030.