Heller «White Monday» enn «Black Friday»

0
117
Bilde AB - White Monday

Mandag 25. november arrangeres White Monday, en internasjonal bevegelse basert på sirkulært forbruk.

White Monday er alternativet til den unødvendige nyproduksjonen som Black Friday innebærer. Over 300 selskaper, influensere og organisasjoner går i White Monday ut og fremmer gjenbruk, utleie og reparasjon. Vi gjør det enkelt for forbrukeren å handle med god samvittighet, uten å skade planeten vår, sier Henning Gillberg, grunnlegger av White Monday.

White Monday fokuserer på sirkulær økonomi og gjør det enkelt for forbrukere å ta riktige forbruksvalg. På nettsiden https://www.whitemonday.info bugner det av gode sirkulære tilbud – som alle baserer seg på leie, deling, reparasjon og gjenbruk.

Les: Salget av lokalmat øker

Trenger vi flere ting?

Sannsynligvis fører ikke Black Friday til mer lykke. Mange studier har konkludert med at flere ting og økt lykke ikke henger sammen. Planeten har ikke råd til at vi fortsetter å utnytte jordens ressurser slik vi gjør nå. Norges CO2-utslipp per innbygger ligger 75 prosent over globalt gjennomsnitt og 25 prosent over EU-landene.

Tall fra Virke viser at nordmenn handlet for 3,7 milliarder kroner på Black Friday i 2018. Mye tyder på at omsetningen vil bli høyere i år. Hver nordmann har allerede i gjennomsnitt 359 plagg i klesskapet og handler mellom 13 og 16 kg med klær årlig. Vi trenger konkrete tiltak og alternativer til dagens handlevaner.

Les på Helsesjefen: Dette bør barnefamilier bruke penger på

På vei mot sirkulære løsninger

Sirkulær økonomi et et system uten voksende søppelhauger og forbrente ressurser. Dette betyr at forbrukeren leier produkter ved behov, kjøper resirkulerte varer og fikser det som er ødelagt. I motsetning til ressurssløseriet som shoppingdager som Black Friday medfører, blir avfall en ressurs i et sirkulært system.

Ungdom kommer til å kreve flere sirkulære tjenester som de enkelt kan finne digitalt. Musikk- og filmindustrien har gått fra å produsere, frakte og selge mengder av CD-er og DVD-er til å tilby strømmetjenester. Nye forretningsmodeller bygd på deling er i ferd med å vokse fram i flere bransjer.

Fretex mottar gaver og selger disse i nettbutikk og 42 butikker rundt omkring i landet. Kundene er opptatt av å gå på skattejakt, å finne gode priser og å gjøre noe bra for miljøet.

Over 350 virksomheter og influensere deltar på White Monday

I år er det tredje gang White Monday arrangeres og bevegelsen vokser betydelig. I 2017 deltok rundt tretti selskaper fra Sverige. I år mobiliserer kampanjen over 300 selskaper, organisasjoner og influensere i hele verden. Alle deltakere sier nei til Black Friday og viser opp sirkulære alternativer i stedet.

– White Monday som et motsvar til Black Friday får fram budksapene vi er opptatt av hele året. Skal vi leve bærekraftig må vi ta godt vare på tingene våre og velge gjenbruk. Det bugner av gode varer i Fretexbutikkene, så kundene kan fortsatte oppleve et ”kick”, sier Arnt-Willy Hjelle, bærekraftsansvarlig i Fretex Miljø AS.

Bli med på White Monday 25. november

  • Publiser et bilde av deg der du holder et ark hvor det står #whitemonday
  • Kle deg i hvitt for å feire White Monday sammen med oss
  • Sjekk tilbudene på www.whitemonday.info den 25. november!
  • Følg hashtaggen #whitemonday i sosiale medier for å se hva som skjer i løpet av dagen

 Fakta om kampanjen:

En global bevegelse som er et alternativ til Black Friday

Grunnlagt i Malmø 2017.

Dagen for sirkulær økonomi 25. november. Den intreffer alltid mandag før Black Friday.

Kunder oppfordrer til å leie, dele, reparere, velge second hand og gjenbruk.

Mer enn 350 virksomehter, influencere og organisasjoner fra over 10 land deltar

2018-årets resultat:
– Hashtaggen #whitemonday ble eksponert 25 millioner ganger
– Kampanjen ble nevnt i 250 ulike medier

tabola

No posts to display