
Totalt selges det lokalmat og drikke for 11,25 milliarder i Norge. Dette er den samla omsetningen i både dagligvare, storhusholdning og restaurant. – Svært gledelig! Norsk lokalmat begynner nå på alvor å ta plass i våre hjerter og ganer, sier adm.dir Nina Sundqvist i Matmerk.
Salget av lokalmat har hatt en betydelig vekst det siste Ã¥ret. Veksten er i alle kategorier av lokalmat. Tall fra dagligvarehandelen har vært kjent i mange Ã¥r, men i Ã¥r har Matmerk ogsÃ¥ fÃ¥tt mÃ¥lt hvor mye lokalmat og drikke som serveres i restauranter og omsettes i storhusholdninger.Â
Les: El-bil på startstreken i Emirates Desert Championship i Dubai
- Regjeringens mÃ¥l har vært at vi skal omsette for over 10 milliarder innen 2025, men allerede nÃ¥ har vi nÃ¥dd mÃ¥let med god margin. Dette sier noe om lokalmat, kvalitetsmessig, og at folk ønsker Ã¥ bruke det i det store og det smÃ¥. Og samtidig skaper dette arbeidsplasser, kultur og tilhørighet, reiseliv og mye mer, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.Â
Størst omsetning pÃ¥ ØstlandetÂ
Omsetningen av lokalmat og drikke i dagligvarehandelen vokser over hele landet. Total omsetning er pÃ¥ 5,25 mrd. Størst omsetning er det pÃ¥ Østlandet, hvor det omsettes totalt for 2,735 milliarder. Størst økning er det midlertidig i Midt-Norge, hvor det er en vekst pÃ¥ 9,2 % fra 2018. Her omsettes det for 738 millioner.Â
- Vi har en rik matkultur her i landet og det er mange som heier pÃ¥ norsk lokalmat og drikke. Lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter betyr mye nÃ¥r vi handler lokalmat. Ikke overraskende at veksten er størst i Trøndelag. Der har lokale matprodusenter samarbeidet godt med reiseliv og hoteller i mange Ã¥r, sier Sundqvist.Â
6 milliarder i restauranter og hotellÂ
Nytt av Ã¥ret er at tall fra restauranter og storhusholdninger er med. Totalt omsettes det for 6 mrd, hvorav 3,43 mrd er lokalmat og 2,14 mrd er lokalt øl. Det omsettes ogsÃ¥ for 450 mill. gjennom direktesalg som REKO-ring, Bondens marked o.l.Â
Les på Popidol: Først tok de bort Grid Girls og nå skal de bli miljøvennlige
- Det totale tallet for omsetningen på lokalmat og drikke er dermed på hele 11,25 milliarder kroner. Dette er svært gledelige tall! Norske lokalmat- og drikkeprodusenter mÃ¥ nÃ¥ bare fortsette å gjøre det de er utrolige gode på – å lage fantastisk lokalmat og drikke, avslutter Sundqvist.Â
Fakta om undersøkelsenÂ
- Definisjon av lokalmat: Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller historie.Â
- EffectoConsulting og Nielsen har Ã¥rets undersøkelse i samarbeid med Matmerk.Â
- Nytt av Ã¥ret er at ogsÃ¥ omsetningen i storhusholdning og direktesalg er mÃ¥lt.Matmerk har i flere Ã¥r mÃ¥lt omsetningen av lokalmat og -drikke i dagligvaremarkedet. Â
NRK har laget oversikt over kristent innhold i julehøytiden