Foto Lisa Westgaard/Matmerk

Totalt selges det lokalmat og drikke for 11,25 milliarder i Norge. Dette er den samla omsetningen i både dagligvare, storhusholdning og restaurant. – Svært gledelig! Norsk lokalmat begynner nå på alvor å ta plass i våre hjerter og ganer, sier adm.dir Nina Sundqvist i Matmerk.

Salget av lokalmat har hatt en betydelig vekst det siste året. Veksten er i alle kategorier av lokalmat. Tall fra dagligvarehandelen har vært kjent i mange år, men i år har Matmerk også fått målt hvor mye lokalmat og drikke som serveres i restauranter og omsettes i storhusholdninger. 

Les: El-bil på startstreken i Emirates Desert Championship i Dubai

  • Regjeringens mÃ¥l har vært at vi skal omsette for over 10 milliarder innen 2025, men allerede nÃ¥ har vi nÃ¥dd mÃ¥let med god margin. Dette sier noe om lokalmat, kvalitetsmessig, og at folk ønsker Ã¥ bruke det i det store og det smÃ¥. Og samtidig skaper dette arbeidsplasser, kultur og tilhørighet, reiseliv og mye mer, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad. 

Størst omsetning på Østlandet 

Omsetningen av lokalmat og drikke i dagligvarehandelen vokser over hele landet. Total omsetning er på 5,25 mrd. Størst omsetning er det på Østlandet, hvor det omsettes totalt for 2,735 milliarder. Størst økning er det midlertidig i Midt-Norge, hvor det er en vekst på 9,2 % fra 2018. Her omsettes det for 738 millioner. 

  • Vi har en rik matkultur her i landet og det er mange som heier pÃ¥ norsk lokalmat og drikke. Lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter betyr mye nÃ¥r vi handler lokalmat. Ikke overraskende at veksten er størst i Trøndelag. Der har lokale matprodusenter samarbeidet godt med reiseliv og hoteller i mange Ã¥r, sier Sundqvist. 

6 milliarder i restauranter og hotell 

Nytt av året er at tall fra restauranter og storhusholdninger er med. Totalt omsettes det for 6 mrd, hvorav 3,43 mrd er lokalmat og 2,14 mrd er lokalt øl. Det omsettes også for 450 mill. gjennom direktesalg som REKO-ring, Bondens marked o.l. 

Les på Popidol: Først tok de bort Grid Girls og nå skal de bli miljøvennlige

  • Det totale tallet for omsetningen på lokalmat og drikke er dermed på hele 11,25 milliarder kroner. Dette er svært gledelige tall! Norske lokalmat- og drikkeprodusenter mÃ¥ nÃ¥ bare fortsette å gjøre det de er utrolige gode på – å lage fantastisk lokalmat og drikke, avslutter Sundqvist. 

Fakta om undersøkelsen 

  • Definisjon av lokalmat: Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller historie. 
  • EffectoConsulting og Nielsen har Ã¥rets undersøkelse i samarbeid med Matmerk. 
  • Nytt av Ã¥ret er at ogsÃ¥ omsetningen i storhusholdning og direktesalg er mÃ¥lt.Matmerk har i flere Ã¥r mÃ¥lt omsetningen av lokalmat og -drikke i dagligvaremarkedet. Â