Effektiv måte å få luft i magen, drikke brus med sugerør.

La det være sagt med en gang, det er ikke til å unngå å få noe luft i magen, selv en prinsesse slipper ut en promp i ny og ne. – Ubehaget kommer når det blir for mye og veldig mange har ikke noen ide hverken hvordan det oppstår og hva man kan gjøre med det.

Når du spiser eller drikker sniker luften seg med sammen med det du inntar, jo fortere du spiser eller drikker jo mer luft svelger du. – Er du nervøs eller tygger tyggegummi dagen lang får du mer luft i magen. Du gjør en god gjerning for din egen luft i magen og for miljøet hvis du slutter med sugerør. – En effektiv måte å få mye luft i magen er å suge i deg en liter med brus på under et minutt, prøv det en dag og du skjønner hva vi snakker om.

Les: “The Whale” dukker opp nord for polarsirkelen, blander arkitektur og miljø

Hva du spiser spiller selvsagt også en rolle, en skikkelig cowboy frokost gjør at du ganske raskt må utvide beltet med et hakk eller to. – Noen medisiner kan også gi oppblåst mage, ofte er det en bivirkning i forbindelse med bruk av antibiotika.

Men fortvil ikke det er luft i magen kjerringråd som faktisk virker, det er enklere enn du tror å få velvære i magen.

De enkleste tingene er å ta deg tid til å tygge maten før du svelger, spise mindre og hyppigere og regelmessige måltider og selvsagt “maser” magen ved fysisk aktivitet, en rask gåtur er aldri dumt. – Sørg også for å være hydrert, ved å drikke nok vann hjelper du ikke bare på luft i magen, du slipper hodepine og trøtthet i løpet av dagen.

Hver oppmerksom at luftplager kan være symptom på en rekke sykdommer selv om det som regel ikke er det, eksempler kan være  halsbrann, forstoppelse hos voksne, forstoppelse hos barn, gallestein, irritabel tarmsyndrom, ulcerøs kolitt, Crohns sykdom, cøliaki, laktoseintoleranse, kolikk og matallergi og -intoleranse.

Et viktig poeng, selv etter å ha lest om alle sykdommene er å stresse ned. – Når vi stresser eller er usikker får vi mer luft i magen.

Les mer om stress her.