En eksplosjon i salg av lokalprodusert ost

Må lese

Årets beste tv-serie?

Normal People har premiere på NRK denne uken. TV-serien alle snakker om kommer endelig...

Åpner igjen etter 3 måneder

Operahuset åpner med ballett på taket og sommerkonsert på Hovedscenen – Etter tre måneder...

Ungdom får reklame for porno rett inn på mobilen

Stadig flere barn og ungdommer ser porno på nett, viser nye tall fra Medietilsynet. Det er kanskje...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Norsk lokalprodusert ost har hatt en eksplosjon i salg de siste 5-10 årene, med en omsetning på 170 millioner i dagligvarekjeden i 2018. Lokal ost er en viktig bidragsyter i lokalmatsatsingen og for Matnasjonen Norge. Tall fra Ipsos Spisefakta viser at 2 av 10 nordmenn spiser lokalprodusert ost hver måned.

Økning i salg av ost henger blant annet sammen med god utvikling innen lokal mat og drikke, samt økt mangfold.Oste-VM 2019 ble nylig arrangert i Bergamo, Italia, og ny rekord ble satt med 3804 oster bedømt. Norge tok hjem 24 medaljer, hvorav 3 såkalte Super-Gold til henholdsvis Gangstad for Nidelven, Lega for Stavsfjell og Tine for Norvegia 5 år.

– Norge har blitt en oste-nasjon i verdensklasse, og en rekke norske oster har blitt kåret til verdens beste. Regjeringens visjonen for Norge som en matnasjon har blitt en felles ramme for næringsutvikling og verdiskapning. 48 oster har fått Spesialitet-betegnelse som betyr at de er produsert i Norge og laget av lokale og norske råvarer. Dette mangfoldet er med på å bidra til å bygge Matnasjonen Norge, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.

Les på Popidol: «War of the Worlds» kommer neste uke

Landbruksdirektoratets markedsrapport for 2018 viser at melkeanvendelsen til produksjon av modnet ost til dagligvaremarkedet gikk opp med 4,2 prosent fra 2017 til 2018. Statistikken gir en god indikasjon på utviklingen av ostenæringen i Norge. Vi kan anta at langt det meste av melken som brukes i lokal foredling går til osteproduksjon. Det har vært generelt stor vekst, først og fremst i lokal foredling av kumelk som har økt med over 200 prosent siden 2006.

Les: Porsche samarbeider med Boeing, vil bygge flyvende el-biler for rike mennesker

Fakta om Matmerks undersøkelse av omsetningen for lokalprodusert ost:

  • Definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.
  • Matmerk og dagligvarekjedene kvalitetssikrer produktene basert som inngår i salgstallene hvert år
  • Nielsen ScanTrack: Utvalgsundersøkelse basert på ukentlig innsamling av POS data i norsk dagligvarehandel
- Advertisement -

1 COMMENT

Siste nytt

Årets beste tv-serie?

Normal People har premiere på NRK denne uken. TV-serien alle snakker om kommer endelig...

Åpner igjen etter 3 måneder

Operahuset åpner med ballett på taket og sommerkonsert på Hovedscenen – Etter tre måneder med stengte dører gleder vi...

Ungdom får reklame for porno rett inn på mobilen

Stadig flere barn og ungdommer ser porno på nett, viser nye tall fra Medietilsynet. Det er kanskje ikke så rart, når så...

Selger ikonisk nakenbilde

Friends stjerne Jennifer Aniston er fortsatt brillefin 51 år gammel. - Skuespillerinnen har bestemt seg for å bidra til et veldedig formål...

Vil hente norsk lagkamerat til Martin Ødegaard

Martin Ødegaard gjør det så bra som lånesoldat i Real Sociedad at de gjør sitt ytterste for å holde på han så...

More Articles Like This