Foto: Medietilsynet

Norske medievirksomheter hadde i 2017 for første gang større brukerinntekter enn annonseinntekter. Det viser Medietilsynets rapport om mediebransjens økonomiske utvikling det siste året. Samlet sett bedret bransjen sin lønnsomhet betydelig gjennom 2017.

Avisenes abonnementsinntekter er i positiv utvikling, og de kommersielle kringkasterne økte sine inntekter i 2017, hovedsakelig gjennom økte brukerinntekter. Når så annonseinntektene fortsetter å falle, gjør det at inntekter fra brukermarkedet i 2017 for første gang er den største inntektskilden for norske medievirksomheter samlet sett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Les: Flickr strammer inn gratispakka betydelig og trykker slett

Avisene fortsatt mest lønnsomme

Mens de kommersielle kringkasterne økte inntektene med 30 prosent fra 2013 til 2017, falt avisenes inntekter med nær 19 prosent i samme periode. De siste årene har avishusenes andel av bransjens totale driftsinntekter blitt stadig mindre, viser Medietilsynets siste rapport om økonomien i norsk mediebransje.

Et massivt fall i annonseinntektene er hovedårsaken til inntektsreduksjonen i avisene. De siste fem årene har avisene hatt et annonsefall på nesten 40 prosent. ­Bare i fjor tapte avishusene nesten en halv milliard kroner i annonseinntekter, tilsvarende ni prosent. Hovedårsaken er at de globale aktørene Facebook og Google fortsetter å ta markedsandeler.

Les: Nordmenn liker utenlandske turister

– Kostnadsreduksjoner gjør at avisene likevel er mer lønnsomme enn andre typer medievirksomheter, sier Velsand.

Norsk mediebransjes samlede lønnsomhet bedret seg betydelig i 2017 med et driftsresultat på 1,6 milliarder kroner (statlig støtte medregnet). Det er cirka 650 millioner kroner mer enn året før.

Inntektsvekst for tv-bransjen

Salg av kanalpakker, strømmetjenester og distribusjon utgjorde litt over 47 prosent av tv-virksomhetenes driftsinntekter i 2017, tilsvarende 3,6 milliarder kroner. Til sammenligning lå disse inntektene på 1,9 milliarder kroner i 2013.

– Digitalisering av tv-distribusjonen gjør at flere kommersielle tv-kanaler er tilgjengelige til større deler av befolkningen i tillegg til at tv-seingen blir spredt på flere kanaler, sier Velsand.

Mens avishusene sliter med å holde på annonsekronene, er utviklingen langt mer stabil blant tv- og radioaktørene.

– Stadig mer av tv-seingen forflyttes fra lineær tv til strømmet innhold, men tallene viser at endringen i seervaner så langt ikke har resultert i reduserte reklameinntekter, sier Velsand.