mandag, september 28, 2020

YouTube øker inntektene

Må lese

Musikkterapi-forsker vant Forsker Grand Prix

Tora Söderström Gaden fra NORCE og Griegakademiets senter for musikkterapiforskning ved Universitetet i Bergen gikk til topps...

Hva med å bare bestille 10 millioner vaksiner fra Kina og bli ferdig med dette tullet!

Sinopharm som er eid av den Kinesiske stat har gjennomført fase 3 test på 35 000 mennesker...

BMW har akseptert gigantbot

Den tyske bilgiganten BMW har pyntet på salgstallene i mellom 2015 og 2019 og nå har de...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Kombinasjonen med Google og YouTube har visst seg å være meget effektiv, såpass mye at EU vurderer lovligheten av det tette samarbeidet. Google som kjøpte YouTube i 2006 for nesten 1,7 milliarder dollar har ikke fått uttelling på bunnlinja enda, men topplinjen øker kraftig.

Utgangspunktet da Google kjøpte YouTube var ikke spesielt bra, tjenesten var full av ulovlige videoer og inntektene var i praksis 0. Nå er forretningsmodellen på plass med mange ulike formater for annonser og en mulighet for de med mye trafikk og abonnenter til å bygge seg opp et levebrød på deres plattform.

Det lastes opp mye innhold på YouTube, ca 300 timer med video pr minutt og antall brukere har passert en milliard, dette mye på grunn av YouTube sin fordel av å bli eid og dermed prioritert av Google.  Det er denne fordelen som kan få problemer med antitrust lovgivningen i Europa og også muligens i USA, selv om Google ikke er så alene i søkemarkedet der som de er her.

Inntektene peker nå rett oppover, i 2013 omsatte YouTube for 1 milliard Dollar, tallet for 2014 var 4 milliarder og alle eksperter og selskapet selv mener inntektene vil fortsette oppover med god fart. Til sammenligning omsatte Facebook for 12 milliarder dollar i 2014.

YouTube får dårligere betalt enn andre for sin trafikk, noen årsaker er at det er mye ungebrukere som mange annonsører har enten restriksjoner ovenfor eller som de ikke ser på som veldig spennende. De får sine visninger mye fra sosiale medier og mye mobil, kommer trafikken fra Facebook blir resultatet av brukerne ser den ene videoen i Facebook ramme for så å fortsette på Facebook etterpå. Store leverandører av innhold får en del av inntektene og det er lite Premium innhold som annonsører er villige til å betale ekstra for. YouTube har et billigstempel de nå ønsker å bli kvitt.

En enorm utgift for YouTube er datakapasitet i forbindelse med streaming av alt innholdet.

De største TV annonsørene er merkevarebyggere som ønsker kontroll på hvilke omgivelser deres brand vises i og da blir YouTube for mange en risikosport.

- Advertisement -

1 COMMENT

Siste nytt

Musikkterapi-forsker vant Forsker Grand Prix

Tora Söderström Gaden fra NORCE og Griegakademiets senter for musikkterapiforskning ved Universitetet i Bergen gikk til topps...

Hva med å bare bestille 10 millioner vaksiner fra Kina og bli ferdig med dette tullet!

Sinopharm som er eid av den Kinesiske stat har gjennomført fase 3 test på 35 000 mennesker og fått det som kalles...

BMW har akseptert gigantbot

Den tyske bilgiganten BMW har pyntet på salgstallene i mellom 2015 og 2019 og nå har de akseptert en bot på 18...

«Make Lillestrøm Great Again» nominert til Emmy

Folkeopplysningen er nominert til Emmypris i kategorien beste "faktaunderholdning" for programmet: Make Lillestrøm Great Again. Dette er den eneste...

Luis Suarez er spilleren Barcelona skal frykte

På onsdag forlot Luis Suarez treningsfeltet hos Barcelona for siste gang. Seks sesonger, 198 scoringer og 13 titler ble statusen for en...

More Articles Like This