fredag, desember 11, 2020

YouTube øker inntektene

Må lese

Ny strømmetjeneste erstatter Dplay

Discovery lanserer ny global strømmetjeneste. Det betyr at Dplay vil bli omdøpt til discovery+, og at mer...

Senator foreslår Maradona skal ta plassen til gentleman med bart

Argentina er fortsatt i sorg etter Diego Armando Maradona døde for to uker siden, bare 60 år...

Slutt på IKEA-katalogen etter 70 år

I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Kombinasjonen med Google og YouTube har visst seg å være meget effektiv, såpass mye at EU vurderer lovligheten av det tette samarbeidet. Google som kjøpte YouTube i 2006 for nesten 1,7 milliarder dollar har ikke fått uttelling på bunnlinja enda, men topplinjen øker kraftig.

Utgangspunktet da Google kjøpte YouTube var ikke spesielt bra, tjenesten var full av ulovlige videoer og inntektene var i praksis 0. Nå er forretningsmodellen på plass med mange ulike formater for annonser og en mulighet for de med mye trafikk og abonnenter til å bygge seg opp et levebrød på deres plattform.

Det lastes opp mye innhold på YouTube, ca 300 timer med video pr minutt og antall brukere har passert en milliard, dette mye på grunn av YouTube sin fordel av å bli eid og dermed prioritert av Google.  Det er denne fordelen som kan få problemer med antitrust lovgivningen i Europa og også muligens i USA, selv om Google ikke er så alene i søkemarkedet der som de er her.

Inntektene peker nå rett oppover, i 2013 omsatte YouTube for 1 milliard Dollar, tallet for 2014 var 4 milliarder og alle eksperter og selskapet selv mener inntektene vil fortsette oppover med god fart. Til sammenligning omsatte Facebook for 12 milliarder dollar i 2014.

YouTube får dårligere betalt enn andre for sin trafikk, noen årsaker er at det er mye ungebrukere som mange annonsører har enten restriksjoner ovenfor eller som de ikke ser på som veldig spennende. De får sine visninger mye fra sosiale medier og mye mobil, kommer trafikken fra Facebook blir resultatet av brukerne ser den ene videoen i Facebook ramme for så å fortsette på Facebook etterpå. Store leverandører av innhold får en del av inntektene og det er lite Premium innhold som annonsører er villige til å betale ekstra for. YouTube har et billigstempel de nå ønsker å bli kvitt.

En enorm utgift for YouTube er datakapasitet i forbindelse med streaming av alt innholdet.

De største TV annonsørene er merkevarebyggere som ønsker kontroll på hvilke omgivelser deres brand vises i og da blir YouTube for mange en risikosport.

- Advertisement -

1 COMMENT

Siste nytt

Ny strømmetjeneste erstatter Dplay

Discovery lanserer ny global strømmetjeneste. Det betyr at Dplay vil bli omdøpt til discovery+, og at mer...

Senator foreslår Maradona skal ta plassen til gentleman med bart

Argentina er fortsatt i sorg etter Diego Armando Maradona døde for to uker siden, bare 60 år gammel av hjerteattakk. Den argentinske...

Slutt på IKEA-katalogen etter 70 år

I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt...

Hva skjer hvis forskere finner ut at Covid-19 ikke kommer fra Kina?

Du kan i en artikkel i Forskning skrevet av rådgiver i Veterinærinstituttet Bryndis Holm lese at det er satt sammen en internasjonal...

Tenerife er Spanias første smarte turistøy

Tenerife har utnyttet lavkonjunkturtiden under Covid-19 pandemien godt, noe som har resultert i utnevnelsen "Spanias første smarte turistøy".  Kåringen er...

More Articles Like This