torsdag, desember 2, 2021

YouTube øker inntektene

Må lese

Ralf Rangnick må overbevise FA om at han fortjener arbeidstillatelse

Ralf Rangnick må overbevise et FA-panel om at hans lederkompetanse er verdig å få en arbeidstillatelse etter...

Paris er ikke lenger verdens dyreste by

Hvert år rangerer The Economist Intelligence Unit (EIU) levekostnader i verdens dyreste byer. Oslo som føles som...

Mer klimagasser i atmosfæren i 2020 enn noen gang før

Karbondioksid, metan og lystgass ble målt til rekordhøye nivåer i atmosfæren over Norge også i 2020.
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Kombinasjonen med Google og YouTube har visst seg å være meget effektiv, såpass mye at EU vurderer lovligheten av det tette samarbeidet. Google som kjøpte YouTube i 2006 for nesten 1,7 milliarder dollar har ikke fått uttelling på bunnlinja enda, men topplinjen øker kraftig.

Utgangspunktet da Google kjøpte YouTube var ikke spesielt bra, tjenesten var full av ulovlige videoer og inntektene var i praksis 0. Nå er forretningsmodellen på plass med mange ulike formater for annonser og en mulighet for de med mye trafikk og abonnenter til å bygge seg opp et levebrød på deres plattform.

Det lastes opp mye innhold på YouTube, ca 300 timer med video pr minutt og antall brukere har passert en milliard, dette mye på grunn av YouTube sin fordel av å bli eid og dermed prioritert av Google.  Det er denne fordelen som kan få problemer med antitrust lovgivningen i Europa og også muligens i USA, selv om Google ikke er så alene i søkemarkedet der som de er her.

Inntektene peker nå rett oppover, i 2013 omsatte YouTube for 1 milliard Dollar, tallet for 2014 var 4 milliarder og alle eksperter og selskapet selv mener inntektene vil fortsette oppover med god fart. Til sammenligning omsatte Facebook for 12 milliarder dollar i 2014.

YouTube får dårligere betalt enn andre for sin trafikk, noen årsaker er at det er mye ungebrukere som mange annonsører har enten restriksjoner ovenfor eller som de ikke ser på som veldig spennende. De får sine visninger mye fra sosiale medier og mye mobil, kommer trafikken fra Facebook blir resultatet av brukerne ser den ene videoen i Facebook ramme for så å fortsette på Facebook etterpå. Store leverandører av innhold får en del av inntektene og det er lite Premium innhold som annonsører er villige til å betale ekstra for. YouTube har et billigstempel de nå ønsker å bli kvitt.

En enorm utgift for YouTube er datakapasitet i forbindelse med streaming av alt innholdet.

De største TV annonsørene er merkevarebyggere som ønsker kontroll på hvilke omgivelser deres brand vises i og da blir YouTube for mange en risikosport.

- Advertisement -

1 COMMENT

Siste nytt

Ralf Rangnick må overbevise FA om at han fortjener arbeidstillatelse

Ralf Rangnick må overbevise et FA-panel om at hans lederkompetanse er verdig å få en arbeidstillatelse etter...

Paris er ikke lenger verdens dyreste by

Hvert år rangerer The Economist Intelligence Unit (EIU) levekostnader i verdens dyreste byer. Oslo som føles som en dyr by er faktisk...

Mer klimagasser i atmosfæren i 2020 enn noen gang før

Karbondioksid, metan og lystgass ble målt til rekordhøye nivåer i atmosfæren over Norge også i 2020. – Selv om...

Guadalupe Maravilla presenteres i en stor utstilling på Henie Onstad

Guadalupe Maravilla har nettopp blitt utnevnt til mottager av Lise Wilhelmsen Art Award og blir for første gang presentert i en soloutstilling...

Vipps varsler Black Friday sin død

Vi ser endringer i folks handlemønster som tilsier at 2021 kan vise seg å bli siste år med Black Friday som fenomen,...

More Articles Like This