Det er VG som taper flest lesere ikke bare i faktiske tall, men også i prosent. Tallene som mediebedriftenes landsforening la frem i dag viste en nedgang for VG på 15,96 prosent.

2014 var ikke bare et dårlig år for VG, men også for alle de andre store. Vinnerne var Nisjeaviser og noen lokalaviser som klarte en fortsatt oppgang.

Vinnere

Aftenpostens barne- og ungdomsutgave Aftenposten junior vokser i opplag med 5 952 eksemplarer fra 2013 til 2014.

For andre år på rad er Klassekampen den eneste riksdekkende dagsavisen med opplagsøkning, med en vekst fra 17 648 til 19 025 i opplag.

Halvparten av det som defineres som lokalaviser (ikke regional) har også opplevd en opplagsøkning i 2014. Et eksempel er Fredrikstads blad som også har vunnet pris for beste lokalavis.

 

 

Nettoopplag landets ti største aviser

Opplag 2013Opplag 2014Prosentvis endring
Aftenposten214 026187 694-12,30%
VG164 430138 188-15,96%
Dagens Næringsliv80 59569 916-13,25%
Dagbladet80 02873 647-7,97%
Bergens Tidende73 47067 557-8,05%
Adresseavisen67 32563 224-6,09%
Stavanger Aftenblad59 26255 535-6,29%
Fædrelandsvennen34 84533 395-4,16%
Morgenbladet29 33729 104-0,79%
Drammens Tidende29 12428 408-2,46%

Interiør og reisemagasiner er tydeligvis meget populært og langt unna krise. Det viser seg at så lenge innholdet er godt å relevant og innebærer kos har papir fortsatt en sterk posisjon

Opplag for norske interiørblader

Opplag 2013Opplag 2014Prosentvis endring
Interiørmagasinet103 000179 000+74,0%
KK Living40 00062 000+55,1%
Maison Interiør68 000100 000+46,6%
Lev Landlig92 000121 000+31,7%
Bo Bedre134 000168 000+24,8%
BoligPluss118 000142 000+20,3%
Bonytt230 000240 000+4,7%
Rom123130 000133 000+2,7%
BoligDrøm112 000114 000+1,8%
Vakre Hjem & Interiør103 00099 000-3,1%
Hus&Bolig295 000245 000-16,9%