Uno Life er i deep shit

Det skal ikke lønne seg å lure folk, det får nå telefonsalgsselskapet Uno Life bittert erfrare når nå forbrukerombudet varsler rekordstort lovbruddsgebyr både til firmaet og bakmennene.

Firmaet som holder til i Drammen har klart å sette sinnene i kok ved å sende ut falske og uriktige fakturer i et historisk høyt nivå. Forbrukerombudet skriver på sine hjemmesider at et høyt antall personer har de siste månedene klaget for Forbrukerombudet etter å ha vært i kontakt med Uno Life.

I juni krevde ombudet svar fra selskapet om flere kritikkverdige forhold, nå har ombudet konkludert med at Uno Life har brutt markedsføringsloven på flere punkter og varsler lovbruddsgebyr til firmaet på 1 000 000 kroner og to sentrale personer i selskapet får gebyr på 300 000 hver i tillegg.

Firmaet har etter vår meining gjort fleire lovbrot. Det mest alvorlege er at mange har fått tilsendt faktura på 1500 kroner trass i at dei anten meiner dei ikkje har inngått nokon avtale om dette, eller at dei berre har inngått avtale om å betale 79 kroner for ein prøvepakke. Mange får også framleis faktura etter å ha nytta angreretten eller sagt opp avtalen. I tillegg har telefonseljarar frå firmaet ringt mange forbrukarar som er reserverte mot telefonsal i Brønnøysundregistra, sier forbrukerombud Gry Nergård på nynorsk.

Omfanget er uvanlig stort, forbrukerombudet har over 350 klagesaker gående og har mottatt over 1800 klager pr telefon.

Det enorme talet på forbrukarar som er kontakta av Uno Life og føler seg lurte, gjer naturlegvis saka ekstra alvorleg. Det skal ikkje vere rom for å opptre på denne måten overfor norske forbrukarar, og vi håpar grepa vi no gjer, fører til at det blir slutt på det lovstridige telefonsalet til Uno Life, sier Nergård fortsatt på nynorsk.

Fremgangsmåten har vært enkel, de lokker med en premie etter en påstått deltagelse i en konkurranse, og i de fleste tilfeller har deretter forbrukerne følt seg lurt inn i dyre abonnementer det har vært vanskelig å stoppe.

– Vi vil oppmode forbrukarane til å vere skeptiske dersom nokon ringjer og lokkar med tilbod om prøvepakkar og premiar. Forretningsmodellen til slike selskap er ofte å sko seg på at folk er høflege eller ukritiske. Den store klagebunken vår på Uno Life syner tydeleg at forbrukarane sparer seg mykje bry ved å takke nei, avslutter Nergård.