torsdag, desember 10, 2020

Uno Life er i deep shit

Må lese

Senator foreslår Maradona skal ta plassen til gentleman med bart

Argentina er fortsatt i sorg etter Diego Armando Maradona døde for to uker siden, bare 60 år...

Slutt på IKEA-katalogen etter 70 år

I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg...

Hva skjer hvis forskere finner ut at Covid-19 ikke kommer fra Kina?

Du kan i en artikkel i Forskning skrevet av rådgiver i Veterinærinstituttet Bryndis Holm lese at det...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Det skal ikke lønne seg å lure folk, det får nå telefonsalgsselskapet Uno Life bittert erfrare når nå forbrukerombudet varsler rekordstort lovbruddsgebyr både til firmaet og bakmennene.

Firmaet som holder til i Drammen har klart å sette sinnene i kok ved å sende ut falske og uriktige fakturer i et historisk høyt nivå. Forbrukerombudet skriver på sine hjemmesider at et høyt antall personer har de siste månedene klaget for Forbrukerombudet etter å ha vært i kontakt med Uno Life.

I juni krevde ombudet svar fra selskapet om flere kritikkverdige forhold, nå har ombudet konkludert med at Uno Life har brutt markedsføringsloven på flere punkter og varsler lovbruddsgebyr til firmaet på 1 000 000 kroner og to sentrale personer i selskapet får gebyr på 300 000 hver i tillegg.

Firmaet har etter vår meining gjort fleire lovbrot. Det mest alvorlege er at mange har fått tilsendt faktura på 1500 kroner trass i at dei anten meiner dei ikkje har inngått nokon avtale om dette, eller at dei berre har inngått avtale om å betale 79 kroner for ein prøvepakke. Mange får også framleis faktura etter å ha nytta angreretten eller sagt opp avtalen. I tillegg har telefonseljarar frå firmaet ringt mange forbrukarar som er reserverte mot telefonsal i Brønnøysundregistra, sier forbrukerombud Gry Nergård på nynorsk.

Omfanget er uvanlig stort, forbrukerombudet har over 350 klagesaker gående og har mottatt over 1800 klager pr telefon.

Det enorme talet på forbrukarar som er kontakta av Uno Life og føler seg lurte, gjer naturlegvis saka ekstra alvorleg. Det skal ikkje vere rom for å opptre på denne måten overfor norske forbrukarar, og vi håpar grepa vi no gjer, fører til at det blir slutt på det lovstridige telefonsalet til Uno Life, sier Nergård fortsatt på nynorsk.

Fremgangsmåten har vært enkel, de lokker med en premie etter en påstått deltagelse i en konkurranse, og i de fleste tilfeller har deretter forbrukerne følt seg lurt inn i dyre abonnementer det har vært vanskelig å stoppe.

– Vi vil oppmode forbrukarane til å vere skeptiske dersom nokon ringjer og lokkar med tilbod om prøvepakkar og premiar. Forretningsmodellen til slike selskap er ofte å sko seg på at folk er høflege eller ukritiske. Den store klagebunken vår på Uno Life syner tydeleg at forbrukarane sparer seg mykje bry ved å takke nei, avslutter Nergård.

- Advertisement -

Siste nytt

Senator foreslår Maradona skal ta plassen til gentleman med bart

Argentina er fortsatt i sorg etter Diego Armando Maradona døde for to uker siden, bare 60 år...

Slutt på IKEA-katalogen etter 70 år

I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt...

Hva skjer hvis forskere finner ut at Covid-19 ikke kommer fra Kina?

Du kan i en artikkel i Forskning skrevet av rådgiver i Veterinærinstituttet Bryndis Holm lese at det er satt sammen en internasjonal...

Tenerife er Spanias første smarte turistøy

Tenerife har utnyttet lavkonjunkturtiden under Covid-19 pandemien godt, noe som har resultert i utnevnelsen "Spanias første smarte turistøy".  Kåringen er...

Airbus: Om fem år har vi utviklet et fly som bruker hydrogen

Den europeiske flyprodusenten Airbus skjønner det haster å levere grønnere fly og har gitt seg selv en frist som er ti år...

More Articles Like This