tirsdag, april 13, 2021

Tenk globalt kjøp lokalt

Må lese

Flyr vil fly fra i sommer

Det nye norske flyselskapet varsler oppstart i juni. Fra mai vil det være mulig å kjøpe billetter....

Se alle scoringene fra første oppgjør i kvartfinalene

Der var flere ting vi lærte i første runde av kvartfinalene i Champions League. - I...

Allsvenskan på norske skjermer

Mens vi må vente på den norske Eliteserien, sparkes fotballsesongen i gang hos våre naboer allerede lørdag. Alle...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

En tur innom en nesten hvilken som helst matbutikk kan få enhver til å bli matlei. Butikkene bugner over av varer som ligner på hverandre og smaker nesten helt likt.  Vi har selvfølgelig oss selv å takke, kjedelig mat er baksiden av medaljen av å være prisbevisst.

Kjedene presser leverandørene som på sin side klumper seg sammen i større og større selskaper som produserer merkevaren sin nesten helt likt. Utviklingen av nye produkter handler stort sett å putte et produkt inn i et annet. Sjokolade med Orio kjeks er en vinner.

Samtidig med at vi er matleie skyter det opp lokale produsenter med en brennende ønske om å holde mattradisjon og kvalitet i hevd. Restauranter og spesialiserte utsalg finner frem til matopplevelser og velger hvis de kan produsenter lokalt. Dette er en utvikling som vi liker.

F7 har snakket med en av gründerne av et nytt nettsted for du i tillegg til å kunne handle fra små produsenter, kan bytte eller selv selge det du har fanget, høstet eller laget.

Christian Angell Isaksen forteller om konseptet «vi ønsker å tilrettelegge for nye markeder og små produsenter, enten de plukker sopp i skogen, plukker bær eller er jegere». Et globalt konsept med lokale produsenter, «vi har en funksjon som gjør at du kan finne ut av hva som tilbys i nærheten av deg, jeg tror de fleste vil bli overrasket over hvor mange bra lokale produsenter som finnes»

Det er flere litt spesielle ting med Neeach. Som produsent, liten eller stor kan velge å selge sine varer, eller bytte mot noe annet og brukerne kan også etterspørre noe og dermed kanskje lage et marked som ikke fantes der fra før.

Neeach har røtter tilbake fra den gang det var Naturalia husholdning og barter økonomi. Målsetningen er enkel, de ønsker å bli en global tilrettelegger for lokale produsenter og vil oppnå det blant annet gjennom å selv kun ta en liten del av omsetningen. Det skal være rimeligere å selge gjennom deres kanal enn å gjøre det selv.

Lanseringen som skjedde for noen uker siden har så langt vært vellykket, dog i småskala. Hver dag kommer det nye produsenter til.  En rask gjennomgang av hva som finnes der nå; Whisky marmelade, knekkebrød, kaffe, hjemmebrygget øl, egg, økologisk kyllingfilet, elg biff, ulike sauser og bær.

Det er et lite paradoks i konseptet, de skal være et supplement til butikker som vil ha vanskelig med å selge varer fra små produsenter som kanskje ikke er klarer å levere på et jevnt nivå i løpet av et år, samtidig som de på grunn av meget små provisjoner, 3% er avhengige av store volum for å lykkes.

Christian Angell Isaksen som har startet Neeach sammen med David Carter Shinn.

 

- Advertisement -

Siste nytt

Flyr vil fly fra i sommer

Det nye norske flyselskapet varsler oppstart i juni. Fra mai vil det være mulig å kjøpe billetter....

Se alle scoringene fra første oppgjør i kvartfinalene

Der var flere ting vi lærte i første runde av kvartfinalene i Champions League. - I korte trekk: Manchester City er...

Allsvenskan på norske skjermer

Mens vi må vente på den norske Eliteserien, sparkes fotballsesongen i gang hos våre naboer allerede lørdag. Alle kampene fra Allsvenskan vil i...

Edin Terzić om livet fra å være supporter til å trene laget han elsker

Det ble selvsagt mye fokus på turneen som Team Haaland har lagt ut på, men det kan også være interessant å følge...

LG stanser produksjonen av smarttelefoner

Det kommer ikke som noen overraskelse på noen som følger med på mobilmarkedet at LG Electronics nå stanser produksjon og salg av...

More Articles Like This