Det kan være vanskelig å forstå hvordan falske nyheter blir til og hvor raskt de sprer seg. Nå lanserer Medietilsynet et spill som skal sette de unge bedre i stand til å forstå disse mekanismene. Vel sju av ti 13–18-åringer sier de har sett en falsk nyhet på nettet det siste året, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022.
Denne uken markeres Media Literacy Week over hele Europa, for å øke oppmerksomheten om kritisk medieforståelse. Medietilsynet lanserer i den forbindelse det nettbaserte spillet «Bad News» på norsk. Spillet er prisbelønt, oversatt til 20 ulike språk, og er allerede spilt av én million på verdensbasis siden 2017.
Les: Cristiano Ronaldo og Georgina Rodriguez kjøper det dyreste huset i Portugal
Målet med spillet er å øke motstandskraften mot falsk informasjon på nettet, ved at spillerne får prøve seg som produsenter av falske nyheter. Spillet passer for ungdom over 14 år.
– Gjennom spillet får spillerne innsikt i de ulike teknikkene og metodene som benyttes for å spre falske nyheter. Det kan gjøre det enklere å kjenne igjen disse mekanismene i andre sammenhenger, sier Velsand.
Flest har sett falske nyheter i sosiale medier
72 prosent av 13–18-åringene oppgir i Barn og medier 2022 at de har sett en falsk nyhet på nett det siste året. Vel halvparten (55 prosent) av 13–18-åringene som har sett en usann/falsk nyhet det siste året, så dette sist i sosiale medier.
– Mange er klar over at det er mye desinformasjon og falske nyheter i sosiale medier, men det kan være vanskelig å oppdage det. Det finnes flere undervisningsopplegg om falske nyheter, men vitror at dette spillet kan være et godt supplement for elever i ungdomsskolen og på videregående skole, sier Velsand.
Spillet er utviklet i samarbeid mellom en nederlandsk organisasjon som jobber motspredning av desinformasjon og forskere ved UniversityofCambridgei Storbritannia. De siste to årene har spillet vært tilgjengelig i undervisningsportalen Norsk digital læringsarena (NDLA) i engelskspråklig versjon, men nå kommer det altså også på norsk.
Les på Popidol: Iron Maiden kommer til Norge med «The Future Past»
Slik fungerer spillet
Spilleren driver en imaginær sosial medier-konto, får se en kort tekst eller et bilde og kan reagere på dette på ulike måter. Poengsummen,eller hvor vellykket spillerne er, måles på to måter: i «følgere» og «troverdighet».
Spillet er bygget opp rundt seks teknikker som spillerne skal lære seg å mestre: etterligning, følelser, polarisering, konspirasjon, diskrediteringog trolling.Målet med spillet erå samle så mange følgere som mulig uten å miste troverdighet blant publikum.
Det tar omtrent 20 minutter å fullføre spillet. Det er egnet for bruk i en klassesituasjon, for eksempel under opplæring i mediekunnskap.
Les mer om og prøv spillet her
13-18-åringer om falske nyheter
- 72 prosent svarer at de har sett en usann/falsk nyhet på nettet det siste året, mot 67 prosent for to år siden.
- 19 prosent har ikke sett en usann/falsk nyhet på nettet det siste året, mot 11 prosent for to år siden.
- 55 prosent av dem som det siste året har sett en usann/falsk nyhet, svarer at de så dette sist på sosiale medier, mot 66 prosent for to år siden.
Kilde: Barn og medier 2022 (Medietilsynet). Data er samlet inn og bearbeidet av Kantar Public på oppdrag fra Medietilsynet.
Les på Radio Tango: FRANK ZAPPA VILLE SAMARBEIDE MED POPOL VUH!