Det er lite som tyder på at medier slipper unna krisen som er påført av corona pandemien. – Vi går ikke ut, vi reiser ikke og setter ikke igang noen nye prosjekter. Alle medier mottar avbestillinger av kampaner i stort tempo.
Schibsted er en av verdens største selskaper innen rubrikk, og det markedet har bunnet falt fullstendig ut av. Schibsted-aksjene har falt 25 milliarder kroner i verdi den siste måneden. Årsaken er enkel, i Norge er Finn.no størst på rubrikk, men nesten ingen søker etter ansatte, annonserer konserter eller opplevelser, gir tilbud på reiser eller tenker at dette er et godt marked å selge bolig i.
Les: Tjente ikke nok, nå vasker hun naken
Siden kurstoppen 11. februar har aksjen falt med 38,4 prosent. Det kraftigste fallet kom i forrige uke, grenser, skoler, arrangementer og restauranter ble stengt.
Årsaken til nedgangen er blant annet inntektsfall i finn.no og verditap i rubrikkselskapet Adevinta, som Schibsted eier 60 prosent av, mener analytiker Aksel Øverland Engebakken i ABG Sundal Collier.
Adevinta-aksjen har falt 41,6 prosent i samme periode.
I tillegg til finn.no eier Schibsted også det svenske rubrikkselskapet blocket.se og finske tori.fi. De eier også avisene VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.