Åpner Henie Onstad Art Channel

0
136
Fototriennalen New Visions er stengt for publikum, men blir tilgjengelig i digitalt format på Henie Onstad Art Channel. Foto: Sara Cwynar, 96 Pictures of Sophie 1, 2 and 3. Courtesy of Sara Cwynar and The Approach, London

Ingen unntakstilstand skal hindre kunstens vei til folket. Torsdag 26. mars åpner Henie Onstad Kunstsenter en digital kunstkanal som vil strømme konserter, digitale omvisninger fra de koronastengte utstillingene og annet eksklusivt materiale til publikum. Anerkjente og kompromissløse Ulver er første band ut.

Stengte kulturinstitusjoner gir store konsekvenser for kunstnere, kulturarbeidere, publikum og samarbeidspartnere i lang tid fremover. I denne tiden vil Henie Onstad strekke seg lengst mulig for å understreke kulturens betydning, sier Tone Hansen, direktør ved Henie Onstad Kunstsenter.

Les: Hvilken hund er den raskeste i verden?

Henie Onstads svar på den akutte tilstanden er å strømme eksklusivt og tidligere upublisert materiale av høy kvalitet fra arkivene. I digitale konsertformater vil publikum få eksklusive opptak, bestillingsverk og tidligere upubliserte konserter med artister som Ulver, Lindstrøm, When og Moon Relay. I tillegg tilbys digitale omvisninger i de stengte utstillingene Picasso 347 og New Visions, en improvisert digital feiring av Arnold Haukelands 100-års jubileum 28. mars samt bestillingsverk fra Ultimafestivalen fremført på museet.

Selv om bilder på skjerm aldri kan erstatte en fysisk opplevelse, ønsker kunstsenteret å bidra til viktige møter med kunsten i en tid hvor hele det tradisjonelle kulturlivet er stengt ned. 

Etter at kunstsenteret tok den tunge avgjørelsen om å stenge, fikk arbeidet med å legge til rette for gode digitale møter økt betydning. 

Da kunstsenteret startet arbeidet med å skape digitalt innhold, tok det norske selskapet Feed initiativ til å bygge en digital plattform for kunsten på art.hok.no. ANTI støttet forslaget og stilte opp som designpartnere. I første omgang vil alt innhold på siden være gratis tilgjengelig for publikum. 

Henie Onstad er en kunde som betyr mye for oss. Når senteret måtte stenge de fysiske dørene sine, tilbød vi vår kompetanse til å åpne et nytt digitalt vindu som gir kunstnerne og museet en helt annen kontroll over innholdet enn hva som tilbys av aktører som Facebook og Google. Vi håper et stort publikum over hele verden får glede av dette, sier Fredrik Hæreid fra Feed.

Les på Sporten: Ingen nye corona tilfeller i Kina, snart kommer hverdagen tilbake

Med innhold fra artistene, kunstnerne og utstillingene på Henie Onstad, programmering fra Feed og design fra teamet på ANTI åpner Henie Onstad Art Channel 26. mars. Nettstedets første konsert-strøm vil presentere et 8 minutters tidligere upublisert utdrag og råmiks fra det anerkjente norske bandet Ulvers bestillingsverk til senteret, opprinnelig fremført 15. april 2018.  

Vi kan ikke se for oss et samfunn uten kultur, og bidrar for å synliggjøre verdien av å ha en sterk kreativ bransje. Med dette ønsker vi å støtte kunsten og kulturlivet, sier Kristin Holst Grimstad, daglig leder hos ANTI.

Kunstsenteret på Høvikodden er en av Nordens ledende institusjoner innen modernisme og samtidskunst. Fra åpningen i 1968 har museet vært en foregangsinstitusjon innen dokumentasjon av egne utstillinger og arrangementer med «flyktige» kunstarter som musikk, performance, dans og teater. Alt fra profesjonelle fotografer, filmteam og lydteknikere til entusiastiske amatørgrupper knyttet til senteret, har skapt et levende arkiv av nasjonal og internasjonal musikk og kunsthistorie. 

Hvilken målsetting kunstsenteret har satt seg når de vil jobbe i de digitale kanalene blir uttrykt i følgende uttalelse på art.hok.no:

«We know the importance of art – especially in difficult times. Shutting down will never be an alternative. When museums all over the world have closed their physical doors because of the corona crisis, new digital ways of presenting art are more relevant than ever. As a museum we keep our promise to the public: to keep on presenting art.

The Henie Onstad has asked artists, partners and audiences how the museum can present a curated artistic program with high quality. Important messages are: Take care of the artist. Never stir commercial values with the work itself. Value the entire ecosystem in the art world. Pay for work. Encourage the audience to focus on the work and the experience itself.

With this in mind, fuelled by an initiative from the digital team at Feed and designed by ANTI the Henie Onstad has decided to build a new non-commercial digital platform. At art.hok.no the museum will stream hidden gems from the archive every Thursday at 8pm CET, available for our audience one week at a time. Most audio visual works presented has originally been commissioned by the art center and we will keep on working to create more and new work. In addition you find online guided tours from the temporarily closed exibitions at the museum.

With this site we will contribute with our love, passion and belief in art and we hope you will enjoy it, just as much as we do.»

tabola

No posts to display