Jeg spår med dette en ny vår for papiravisene, økte opplag, større annonseinntekter og annerkjennelse fra forbipasserende når du går med en avis under armen, « se der er en som kan lese og som har råd til å kjøpe nyheter» – «se der kommer en som ikke bare vet hvor og når, men som også vet hvorfor, det er en person jeg vil bli kjent med».
Opplysende førstesider som inspirerer til dybdelesning inne i avisen, relevant stoff presentert på best mulig måte, balansert uten vinkling som står i veien for sannhet. Avisen har vært ute og tatt en røyk, men er nå tilbake for en ny hovedrett.
Avisen setter agenda og det er stas når noen du kjenner er avbildet.
Eksperter og mediehusledere står i kø for å erklære død over papiravisene, og tv og radio og journalistikken (som har vært død lenge) kriseforståelsen er betydelig og det kuttes helt uten tanke på innovasjon og et snev av angrepslyst.
Bare de siste dagene har A media annonsert kutt på 500 000 millioner og Dagbladet kutt på 50 årsverk.
Mediehusene oppdager til sin irritasjon at egen annonsering virker mindre enn søkemotoroptimalisering og kommunikasjon i sosiale medier. Det burde skremme alle digitale hoder, og insistere til mottiltak og rope ut, den milliarden dere kutter hvorfor ikke flytte den til å være litt smarte for en gangs skyld og ikke dilte etter og la verdiskapningen komme andre steder.
Men er det lys i enden av tunellen ? Jeg tror det kan være det. Det man ser mangler er å satse på innovasjon og nyutvikling samtidig med kutt. Det er mange veldig tydelige kutt og veldig få tydelige nyvinninger. Og i tillegg det som gjøres av nytenkning skjer i California er det på tide å rope varsku.
De tre største suksessene i Norge for tiden er: Google, Facebook og Youtube, de tar en stor og stadig større del av annonseinntektene og Norske mediehus mater dem med både brukere og cash.
Leste i dagens Kampanje en kommentar av Lasse Gimnes i forbindelse med de aktuelle kuttene i Dagbladet at det bare er et tidsspørsmål før papiravisen forsvinner. Det er muligens ikke et enormt tap for samfunnet, men er det helt sikkert at det er nødvendig og uungåelig ? Et lite tankeeksperiment er hva skal egentlig til for at avisene skal ikke bare overleve på papir, men blomstre og oppleve vekst. Svaret er ihvertfall ikke seigpining og stadige kutt.
Jeg liker i utgangspunktet ikke de fleste jounalister fordi de heller vil ha en story og en kul vinkling enn å svare på mine spørsmål eller opplyse meg. Bygge opp for så å rive ned kjendis etter kjendis i en evig oppvask og dyneløfting. Da liker jeg reportere bedre og de som har lyst til å finne ut av hvorfor.
Hvor ble det egentlig av den nye våren for papiravisene. Etter min mening er det flere vårtegn, mange koser seg med helgeutgaven av avisene, Dagbladet sitt Magasinet representerer noe av det avis burde være, det er ikke bortkastet tid å lese. Samtidig som Dagbladet presenterer gode historier og personer er det hysteriske eksempler på hvor kontraken mellom avis og lesere blir brutt og det lages skandaler av helt utbetydelige ting, vinklinger som ødelegger for sannheten og overskrifter som ikke henger sammen med teksten under. Etter å ha blitt lurt inn på den måten føler jeg og de fleste andre at man kaster bort tiden. Det er en grense for hvor mange ganger denne kontrakten kan brytes før salget svikter.
Nyhetskampen er tapt for papiravisene, sekund for sekund dekning er ikke mulig og godt er det, for det finnes ikke noe kjedeligere, en strøm av ord og bilder uten en sammenheng helt uten å egentlig gi noe informasjon. Hvor er historiefortelleren hvor er den redaksjonelle profil og vurderinger og hvor er redaktøren. Hvem er det som forteller med åpne kort om hvor de kommer fra gjør en fortelling mye bedre samtidig som det blir viktig å lese.
Når vi overalt ellers i samfunnet ønsker at ekspertene skal gjøre jobben for oss, ikke bare vaske huset, men også lære barna våre å sparke ball og gå tur i skogen og svømme, så hvordan kan man tro at ikke det samme gjelder for aviser og dennes redaksjoner.
Det hadde vært kult om ansvarlig redaktør John Arne Markussen i Dagbladet hadde sagt til Kampanje i dag at vi er så dyktige i vår jobb og har så gode strategier at vi regner med å ihverfall doble opplaget innen utgangen av neste år.
Oh ?? vil Kampanje si, hvordan skal dere klare det. Jo vi skal slutte med uvesentligheter, skandaler, latterlige overskrifter og vinklinger uten rot i virkeligheten og istedenfor lage en kvalitetsavis med gode reportasjer og sørge for å være relevante
Kanskje når mange nok har senebetennelse i henda, etter å flippet på mobiltelefonen hele tiden, vil opplagene stige igjen.