Nordmenn får stadig bedre råd

0
166
Marte Ottemo Foto: Elektronikkbransjen

Vi kjøper stadig dyrere mobiltelefoner og TVer og nordmenn har allerede kastet seg over smarthøytalere. Det viser tall fra Elektronikkbransjen som ble lagt fram i dag.

Nordmenn kjøper stadig dyrere mobiltelefoner, i takt med at toppmodellene fra produsentene har fått et høyere prispunkt. Gjennomsnittsprisen øker med nesten 16 prosent sammenliknet med samme tid i fjor, mens totalsalget faller med 11 prosent.

– Nordmenn kjøper færre mobiler i første halvår 2018, men velger gjerne flaggskipmodellene, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen (bilde).

Nordmenn har trykket den relativt nye kategorien «smartutstyr» til sitt bryst de siste årene, men når flater salget av smartklokker og aktivitetsarmbånd ut.

– Salget av aktivitetsarmbånd faller med 22 prosent, fra 440.000 til 360.000 enheter, mens smartklokkesalget ligger stabilt, sier Ottemo.

Salget fordeler seg likt mellom menn og kvinner, mens det er aldersgruppen 30-39 år hvor flest har gått til anskaffelse av smartutstyr.

Færre, men dyrere TVer

TV-salget faller med 13 prosent, men gjennomsnittsprisen på TVene vi kjøper øker med tre prosent.

– TVene blir stadig større. 55 til 65 tommer tar høyere andel av markedet, og i stod i første halvår for 58 prosent av salget. I samme periode i fjor hadde de 48 prosent av totalmarkedet. Vi ser også et kjempehopp i andelen TVer med ekstra høy oppløsing, såkalte 4K eller UHD-skjermer. De utgjør nå hele 78 prosent av salget, mot 28 prosent i samme periode i fjor, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo.

Mer tilgjengelig innhold i høy oppløsning på blant annet Netflix og YouTube, samt lavere priser på de største skjermene, har nok vært med på å drive andelen 4K-TVer høyere, sier hun.

Salget av DAB-radioer faller

Etter mange år med kraftig vekst i salget av DAB-radioer, ser de ut til at de fleste nordmenn nå har fått seg ny radio. 25 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt én eller flere bordradioer med DAB, mot 35 prosent i samme periode i fjor.

– Salget av DAB-adapter til bil har likevel økt noe, her sier 19 prosent at de har kjøpt, mot 10 prosent i fjor, sier Ottemo.

Hodetelefoner er fortsatt en populær kategori blant nordmenn. 17 prosent sier de har kjøpt én eller flere hodesett, mot 15 prosent i første halvår 2017. (Tallet er kun for klokker, øreplugger er ikke med i tallene). Vi bruker også stadig mer penger på produktene.

– Hele 17 prosent av de som har kjøpt nye hodetelefoner har brukt mer enn 3.000 kroner, mot 13 prosent i fjor. Produkter i prisklassen 1.000 til 3.000 kroner har også en større del av markedet, 37 prosent mot 35 prosent i fjor. Hodetelefoner under 1.000 kroner står for 40 prosent av markedet, mot 47 prosent i første halvår 2017, sier Ottemo.

For første gang har Stiftelsen Elektronikkbransjen også med salget av såkalte digitale assistenter, smarthøyttalere som Google Home og Amazon Alexa, med i sin spørreundersøkelse. 120.000 nordmenn sier de allerede har anskaffet seg en slik høyttaler.

– Vi forventer at det tallet kommer til å stige utover høsten, etter at blant annet Google har annonsert norsk språkstøtte for sitt produkt, sier Ottemo.

Vinnerne var varmeprodukter

Målt i verdi ligger markedet for 2018 5,7% prosent lavere enn samme periode i fjor.

– Elektronikksalget i første halvår i fjor var usedvanlig godt, hele 14 prosent høyere enn året før. Nå ser vi at salget har stabilisert seg, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransje, Jan Røsholm.

Vinnerproduktene etter første halvår er varme- og kjøleprodukter.

– Etter en lang og uvanlig varm sommer er det kanskje lett å glemme at vinteren var kald. Salget av varmeovner økte med nesten ni prosent, men det er uten tvil kjøleløsninger som har solgt mest de siste månedene, sier Røsholm.

Både salget av bordvifter og mobil aircondition firedoblet seg i forhold til fjoråret.

tabola

No posts to display