tirsdag, april 13, 2021

Misfornøyde tross lave strømpriser

Må lese

Flyr vil fly fra i sommer

Det nye norske flyselskapet varsler oppstart i juni. Fra mai vil det være mulig å kjøpe billetter....

Se alle scoringene fra første oppgjør i kvartfinalene

Der var flere ting vi lærte i første runde av kvartfinalene i Champions League. - I...

Allsvenskan på norske skjermer

Mens vi må vente på den norske Eliteserien, sparkes fotballsesongen i gang hos våre naboer allerede lørdag. Alle...

Norske strømkunder er mindre tilfredse med norske strømselskaper, til tross for at strømprisene er lave, viser en fersk undersøkelse fra EPSI.

Strømprisene har historisk sett hatt stor innvirkning på tilfredsheten med kraftleverandørene, men til tross for at vi i løpet av året har sett de laveste strømprisene i Norge på 20 år viser målingen fra EPSI at kundetilfredsheten faller noe tilbake i privatmarkedet.

– Strømprisene har ved enkelte tilfeller til og med vært negative, og man skulle kanskje kunne forvente en viss stigning i tilfredsheten blant norske strømforbrukere. Men realiteten er en annen, sier Fredrik Høst, Daglig Leder i EPSI Norge. En mulig forklaring til dette kan være at det har bygget seg opp en forventning blant kundene om at den totale strømregningen skulle bli vesentlig lavere enn hva den faktisk har vært.

Kundetilfredsheten med strømnettet har svekket seg år for år siden 2017. To elementer som tydelig påvirker kundetilfredsheten er prisen på nettleien og eventuelle strømbrudd.

– Studien har over de siste årene vist at kundene ikke helt forstår hvordan prisen på nettleien beregnes, og denne usikkerheten er en negativ variabel inn i kundeopplevelsen, forklarer Høst. Kundene virker faktisk mer forvirret i år enn i fjor, og i en periode hvor nettleien har vært høyere enn prisen på strømmen, har kostnaden for nettleie blitt et større diskusjonstema for mange kunder.

Det er i år kundene til Gudbrandsdal Energi som er mest fornøyde, og tar med det tilbake førsteplassen i denne målingen.

– Gudbrandsdal Energi går fram fra i fjor, og er et strømselskap som oppleves som et enkelt og pålitelig, de har gode priser og topp service, påpeker Høst. LOS gjør det også godt, og befester sin posisjon som et selskap med mange fornøyde kunder.

Hafslund Strøm er nok en gang selskapet som har de minst fornøyde kundene i denne målingen. Hafslund får jevnt over svakere tilbakemeldinger fra sine kunder enn hva konkurrentene gjør.

– I følge kundene så klarer ikke Hafslund å tilby fullt så attraktive avtaler som konkurrentene, de fremstår som en dyrere strømleverandør, og kundene føler seg i mindre grad fulgt opp og ivaretatt, avslutter Høst.

LES OGSÅ: Nå kommer Veggie De Luca

- Advertisement -

Siste nytt

Flyr vil fly fra i sommer

Det nye norske flyselskapet varsler oppstart i juni. Fra mai vil det være mulig å kjøpe billetter....

Se alle scoringene fra første oppgjør i kvartfinalene

Der var flere ting vi lærte i første runde av kvartfinalene i Champions League. - I korte trekk: Manchester City er...

Allsvenskan på norske skjermer

Mens vi må vente på den norske Eliteserien, sparkes fotballsesongen i gang hos våre naboer allerede lørdag. Alle kampene fra Allsvenskan vil i...

Edin Terzić om livet fra å være supporter til å trene laget han elsker

Det ble selvsagt mye fokus på turneen som Team Haaland har lagt ut på, men det kan også være interessant å følge...

LG stanser produksjonen av smarttelefoner

Det kommer ikke som noen overraskelse på noen som følger med på mobilmarkedet at LG Electronics nå stanser produksjon og salg av...

More Articles Like This