Kan bøter og lovgivning være redningen for Europeiske mediehus

0
94

Det er ingen tvil om at Google er et gigantisk selskap og at de sammen med Facebook skaper store problemer for mediehus over hele verden. Gjennom et uoversiktlig system hvor hvordan søk prioriteres mener mange at selskapene ulovlig utnytter sin dominerende posisjon til å knuse konkurranse og fremme egne produkter.  Schibsted som er giganter innen rubrikk må «knekke koden» for å sikre fortsatt overlevelse. Det er ikke lokale utfordrere, men 4 selskaper som skaper problemer.

Eu kommisjonen arbeider intenst med å redusere monopolet til Google i Europa, og har ifølge seg selv loven på sin side når de nå planlegger å gi selskapet en bot på 3 milliarder Euro.

Det er The telegraf som skriver om dette og kommisjonen begrunner det med at Google ulovlig prioriteter sine egne søkeresultater foran konkurrentene. Google nekter og sier at egne produkter ikke prioriteres.

Etter sigene kommer boten til å presenteres for Google i løpet av et par uker, kommisjonen har i sitt mandat mulighet til å utstede en bok som representerer 10% av et selskaps omsetting i området. For Google sin del vil en maksbot bli på 3,3 milliarder Euro. I tillegg til boten vil Google måtte endre sin praksis, det er spesielt shopping mulighetene som får kritikk, men endringen i praksisen vil gjelde alle produktkategorier.

Google som eier YouTube har tidligere fått massiv kritikk for å favorisere YouTube fremfor andre videotjenester. En ting er helt sikkert, Eu kommisjonen er ikke ferdig med Google eller de andre gigantiske Tech selskapene, (les Apple, Microsoft og Facebook), dette er bare begynnelsen.

Hvis problemet faktisk er Google og Facebook og ikke mediene sin manglende innovasjonsevne og relevans for brukerne som er problemet, kan de nå bare lene seg tilbake, slappe av og la politikerne gjøre jobben.

Mer om media, teknologi og reklame kan du lese om på Synaps

tabola

No posts to display