De som har barn vet at det er vanskelig bare å få de til å komme og spise middag, uten å ta med seg mobiltelefonen. En romantisk aften eller ferietur dokumenteres grundig med bilder og 360 graders visning for alle venner og bekjente og de som man tror man kanskje har møtt en gang. I løpet av 3 dager knuste Pokemon GO datingtjenesten tinder og har i enkelte aktive perioder flere aktive spillere enn seere på YouTube. Har ikke sett mange spådommer om at det kom til å skje.
Det var også overraskende for de fleste at Pokemon GO ville gi milliardinntekter til hovedsponsor og deleier Mc Donalds eller at mange delegater på republikanernes nominasjonsmøte skulle snike seg ut for å fange Pokemons. Jobben som markedsførere som liker å forholde seg til statistikk og målgruppedefinisjoner får store problemer med å skulle tippe hva som er lurt å satse på fremover. De som sover i timen mister ikke sine kunder sakte, men fryktelig fort.
I dette mangfoldet av altomfattende konsepter som endrer mediebildet totalt skal vi som forbrukere og de tradisjonelle medieselskapene orientere seg. Det som var det nye for kort tid siden defineres nå som tradisjonelt. Strømmetv utfordret tradisjonell tv og lenge virket det som om de var hevet over de problemstillingene som alle andre hadde. Ektrem vekts både i kunder, inntekter og børsverdi ga inntrykket av å vokse forbi himmelen.
Nå opplever de på samme måte som sosiale medier nedgang i bruken i etablerte markeder og Netflix som la frem sine tall for litt siden skuffet alle med en lavere vekst enn tidligere antatt.
Med introduksjonen av strømmetv som Netflix, HBO og TV 2 sumo kjøpte de fleste dette i tillegg til sine vanlige tv kanaler. Prisen ble oppfattet som lav og folk sammenlignet tjenestene med videoleie og kinobesøk. De som var tidlig ute fikk et godt tilbud som ikke økte med prisstigningen. Dette endret Netflix og økte prisen både for nye og gamle kunder.
Det resulterte i 800 000 færre nye abonnementer enn forventet forrige kvartal. Strømmetjenesten hadde forventet en økning på 2,5 millioner kunder i andre kvartal, men måtte nøye seg med 1,7. Netflix forklarer dette med de økte prisene og det til tross for at prisen for de gamle kundene først skal stige om 2 år.
Det kan være flere grunner, med et vesentlig større tilbud har flere kunder begynt å se på hva de får igjen for abonnentene de har. Foruten serier de selv har produsert har ofte strømmetjenestene lang ventetid, tv stasjonene har lagt inn mer penger i sine produksjoner og de holder på dem lenger før de åpnes opp for strømmetjenester.
On demand tv øker og flere og flere ønsker å betale for det de faktisk ser og ikke være støttemedlemmer. F.eks. har TV2Sumo mange som kjøper premier League og som sier opp når det er over. Kino har fått en renessanse mye på grunn av 3D og superhelter, tid brukt på «video» må deles med YouTube kanaler som spesielt fanger de yngste og spill på mobil har tatt av. Er du ute i skogen og fanger Pokemon har du ikke tid på å se på en serie.
Økningen som Netflix faktisk har kommer av lansering i nye markeder, tidlig å år gjennomførte de en stor utvidelse gjennom en lansering i 130 nye markeder. Det som blir «krisen» for Netflix er det faktum at i godt etablerte markeder er de nå helt på grensen til «negativ vekst» hvor flere faller fra enn som kommer til. Tallene som ble presentert tidligere denne uken ga ikke informasjon om hvor de nye kundene kom fra, men det er logisk at de fleste nye hentes fra et av de nye markedene, mens vi faktisk vet at frafallet kom fra de etablerte områdene.
Hver gang en ny mediekanal introduseres kommer det spådommer om døden til de gamle, hver eneste gang skjer det ikke. Nye kanaler betyr økt totalforbruk av media. Nå som hypen rundt strømmetv er i ferd med å gå over, gjelder de samme regler for dem som for alle andre. Godt tilpasset innhold riktig priset og presentert.