Vi nordmenn er ikke lenger fornøyd med helgetur til London og sommerferie på Gran Canaria. Nå ønsker vi å dra til mer eksotiske steder og oppleve mer. I tillegg blir vi inspirert av bilder i sosiale medier, viser ferske undersøkelser.

På toppen av listen over destinasjoner nordmenn drømmer om å reise til finner vi USA. I Finns reiseundersøkelse svarer 12 prosent av respondentene at de ønsker å dra dit. USA havnet også øverst på “drømmedestinasjons-listen” i fjorårets reiseundersøkelse, gjennomført i november 2017.

– Det er ikke overraskende at USA er stedet flest drømmer om å reise til. Data fra FINN reise har vist at USA har økt voldsomt i popularitet blant nordmenn så langt i 2018, og landet ser ut til å kunne bli en av årets store vekstvinnere, sier Terje Berge, kommersiell direktør i FINN reise:

– Det som er litt interessant, er at det ofte er forskjell på destinasjoner vi sier at vi drømmer om å reise til, og destinasjoner vi faktisk reiser til. I år ser det imidlertid ut til at flere nordmenn faktisk oppfyller drømmene sine, kanskje fordi flere nå har råd og mulighet til det. Det er jo klart at destinasjoner som USA blir mer reelle alternativer for ferier og langhelger når både reisetiden og prisen er innenfor det akseptable.

Bruker mer penger på reise

I tillegg til USA, finner vi land som Australia (10 prosent), Maldivene (7 prosent) og Japan (5 prosent) på topplisten over drømmedestinasjoner.

Selv om mange skal til land i Europa i sommer, er det tydelig at mer eksotiske destinasjoner lengre unna er populært når vi drømmer om reiser. Både Australia, Japan og Maldivene er destinasjoner ganske langt unna Norge, og slett ikke billige å reise til, sier Berge:

Reiseundersøkelsen viser også at 66 prosent av nordmenn skal bruke det samme eller mer penger på ferie i år sammenlignet med i fjor. Det er nok slik at flere av oss har blitt mer opptatt av og prioriterer å bruke penger på reiser og opplevelser.

Påvirkes av sosiale medier

Ifølge funnene fra reiseundersøkelsen er nettopp dette med opplevelser veldig viktig for nordmenn. Hele 72 prosent av respondentene i undersøkelsen svarer nemlig at opplevelser er grunnen til at de ønsker å dra til valgte destinasjoner.

50 prosent svarer også at de vil til det aktuelle stedet/landet fordi det er eksotisk, mens 26 prosent svarer at de vil dit fordi de har sett flotte bilder i sosiale medier.

At sosiale medier har mye å si i forhold til hvor vi drømmer om å reise, er ikke overraskende. Når folk vi kjenner eller følger deler flotte bilder fra feriene sine, blir man jo ofte inspirert, og kanskje man får lyst til å dra til nettopp dét stedet, sier Berge.