Illustrasjon FOTO: Klarna

Mange nordmenn synes det er kjekt at ikke de butikkansatte ser hvem de er, særlig i apoteker og butikker som selger leketøy for voksne. En av fem handler på nett for å være anonyme, viser en ny undersøkelse.

Med netthandel er det mulig å shoppe langt mer anonymt enn i en vanlig, fysisk butikk. Ifølge en representativ Klarna-undersøkelse benytter mer enn hver femte nordmann seg av denne muligheten. Dette merkes godt, både hos apotekene og de som selger sexleketøy.

– I bransjer hvor det kan være litt flaut å handle over disk benytter mange seg av netthandel. Vi har blant annet merket dette på en økt interesse blant våre mange nettbutikker som selger erotiske artikler. Det samme er tilfelle med en del apotekvarer hvor kundene foretrekker en diskret handleopplevelse, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Klarna har i dag sine betalingsløsninger tilgjengelig i mer enn 5000 norske nettbutikker. Selskapet har en detaljert oversikt over utviklingen i netthandel innenfor en rekke bransjer.

Bare i fjor økte antall kjøp blant Klarnas fem største nettapotekkunder med hele 15 prosent på nett. Også antall salg fra de fem største nettbutikkene innenfor bransjen erotikk økte med 8 prosent.

Sex er fortsatt privat for mange

Kondomeriet er Norges største leverandør av sexleketøy på nett. De har også 10 fysiske butikker spredd over hele landet. De merker godt at Ola og Kari synes det er enklere å handle enkelte av deres produkter anonymt på nett enn over disk i butikk.

– Vi opplever sterk vekst på nett, og en av grunnene til dette er at vi tilbyr helt anonyme pakker. For mange av våre kunder er sex og sexleketøy fortsatt privat, og de setter stor pris på denne tjenesten. Vi bruker kun anonyme esker i utsendelsene våre, og det kommer ikke frem på selve pakken eller etiketten hvem avsender er. På den måten kan man være helt trygg på at postmannen ikke vet hvor pakken kommer fra, sier SoMe- og presseansvarlig hos Kondomeriet, Marthe Sørflaten.

Den nasjonale apotekkjeden Boots apotek bekrefter at kunder foretrekker å kjøpe enkelte produkter diskret på nett fremfor over disk i fysiske apotek. Deres bestselgere på nett inkluderer blant annet kondomer, glidemiddel og klamydiatest.

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er gjennomført til sammen 1011 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18-74 år.