Godkjenner Googles 20 milliarder kroners oppkjøp av Fitbit

0
68

Har egentlig aldri skjønt hvorfor man ikke kan ta seg en sykkeltur uten at det dokumenteres og deles for en hel verden, men det er tydligvis populært. Populært nok til at Google, som vet hva de driver med har bladd opp 2,1 milliarder dollar for Fitbit.

Det skaper selvsagt utfordringer for et selskap som lever av annonsering at de får tilgang til helsedata fra en populær app. Google har lovt EU å ikke bruke disse dataene til online annonsering og de fikk med det godkjent oppkjøpet.

Les: Den nye Maria Sharapova: Hvorfor hun sluttet med tennis og hva hun driver med nå!

Fitbits produkter måler blant annet brukernes aktivitetsnivå, søvnrytme, hvor mange kalorier de forbrenner, og ikke minst hvor de er. Det er alle data som åpenbart kan brukes til personlig målrettet annonsering på Googles plattformer. Men EU har sagt nei til det.

I tillegg har Google lovet å holde sin andre virksomhet atskilt fra Fitbit,

«Vi kan godkjenne Googles foreslåtte oppkjøp av Fitbit fordi forpliktelsene vil sikre at markedet for wearables og det voksende digitale helseplassen forblir åpent og konkurransedyktig,» sa Margrethe Vestager, senior visepresident i EU-kommisjonen.

Det endte med at Fitbit ble solgt til Google, men det var ikke fordi det ikke var interesse fra andre kjøpere at Facebook ble slått i siste sekund.

Les på Sporten: Kliner til med gigantbud på genial angrepsspiller som for tiden er uten lappen
Apple, Hawei, Xiaomi og Samsung er alle i markedet for de såkalte wearables, som måler helsestatusen til brukerne. Google kjøpte Fitbit 1. november 2019, og oppkjøpet har dermed vært gjennom en større gjennomgang i EU.

Myndighetene undersøker i økende grad oppkjøp av Silicon Valley for å beskytte forbrukerne mot utilsiktet bruk av data og for å sikre at de største aktørene ikke blir for dominerende i markedet.

tabola

No posts to display