Flere lyttere og lavere utgifter ved å droppe lokalt innhold

0
121

Bauer gjør et femtitalls lokale stasjoner om til nasjonalt nettverk, som Global har gjort før

Bauer, som nå er Europas største radiokonsern, har kjøpt opp rundt 50 lokale stasjoner i England i både store og små byer. Nå blir de fleste av lokalradioene en del av det nasjonale nettverket Greatest Hits Radio.

Les: Kina forbyr å spise hunder og katter

Av de oppkjøpte stasjonene er det bare 3 som forblir helt egne lokale varemerker, de andre kanalene vil delvis eller helt sende et nasjonalt produkt. Noen få av disse vil fortsatt ha lokale programledere, men ifølge Radio Today forsvinner 160 av 200 lokale programledere.

Men, denne store omorgansieringen følger samme trend som konkurrenten Global har blitt kjent for. De har i flere år kjøpt opp lokale stasjoner og gjort de om til å bli en del av deres nasjonale nettverk Heart eller Capital.

Selv om programmer og musikk styres sentralt er det fortsatt mange lokale nyhetsredaksjoner og selvsagt også lokalt annonsesalg.

«Radiobransjens tankegang er at den lokale nyhetsoppdateringen med trafikkmeldinger er det som verdsettes av lytterne og at de ikke er like opptatt av at programlederen bor i nærmiljøet». Det skriver media editor i The Guardian, Jim Waterson.

Han fortsetter med å slå fast at denne konsolideringen av lokale stasjoner har vært en suksess som har gitt økt radiolytting, men det har gått på bekostning av lokale stemmer og lokale jobber, noe som bekymrer en del politikere.

Les på Sporten: Satser alt på å kapre Barcelona sitt største talent siden Lionel Messi

tabola

No posts to display