tirsdag, november 24, 2020

Den internasjonale planovergangdagen

Må lese

Misfornøyde tross lave strømpriser

Norske strømkunder er mindre tilfredse med norske strømselskaper, til tross for at strømprisene er lave, viser en...

Enighet med Storbritannia om midlertidig avtale

Norge, Island og Storbritannia er enige om en midlertidig vareavtale, som vil gjelde fra 1. januar og...

Få råd til den livsstilen du drømmer om

Mange av oss drømmer om en litt annen livsstil enn den vi har, men det er heldigvis...

Det er en dag for alt. Dette må være en av de mer obskure. Tro det eller ei: I dag er det den internasjonale planovergangsdagen!

Bane NOR bruker 120 millioner kroner på fjerning og sikring av farlige planoverganger i år. Hvert år går menneskeliv tapt i trafikkulykker på planoverganger. Torsdag 6. juni markeres den internasjonale planovergangsdagen for 11. år på rad fra Jærbanen i sør til Ofotbanen i nord.

– Hvert år skjer det flere trafikkulykker på planoverganger. Noen har ført til tragedier og det er veldig vondt å tenke på. Ikke alle er klar over hvor farlig det er å krysse en jernbanelinje. Ulykker kan forebygges, og derfor benytter vi planovergangsdagen til å fortelle trafikantene hvor viktig det er å være oppmerksom. Tog kan verken bråbremse eller svinge unna. Lokfører tuter og bremser, men blir vitne til at ulykken inntreffer uten å kunne stoppe i tide, sier pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane NOR.

Alle usikrede planoverganger skal vekk

Siste tre år er 72 usikrede planoverganger lagt ned. Siden 1950 er det fjernet over 1500 planoverganger i Norge og ulykkestallene går nedover.

– Vi jobber kontinuerlig med å legge ned planoverganger. I år bruker vi 120 millioner kroner på fjerning og sikring. De farligste prioriteres først. Alle usikrede skal vekk, men det vil ta noen år før vi er i mål, sier Thor Erik Skarpen. – Det er et krevende arbeid å legge ned en planovergang. Alternative løsninger og private rettskrav må tas hensyn til.

Det koster i gjennomsnitt to til tre millioner kroner å få lagt ned en planovergang. Alle usikrede planoverganger er på privat vei, på privat grunn. På offentlig vei er alle planoverganger sikret med lyd og lys, eller lyd, lys og bom.

Bane NOR SF arbeider etter en overordnet plan som har som mål å fjerne planoverganger i prioritert rekkefølge. Risikoen for alvorlige ulykker er størst på usikrede planoverganger i daglig bruk av kjøretøy, og fjerning av disse prioriteres derfor høyest. Nye jernbanestrekninger bygges uten planoverganger og dermed fjernes mange gamle planoverganger når nye strekninger tas i bruk. I Norge er det ikke tillatt med planovergang på dobbeltspor, og det er heller ikke tillat å anlegge nye planoverganger.

- Advertisement -

Siste nytt

Misfornøyde tross lave strømpriser

Norske strømkunder er mindre tilfredse med norske strømselskaper, til tross for at strømprisene er lave, viser en...

Enighet med Storbritannia om midlertidig avtale

Norge, Island og Storbritannia er enige om en midlertidig vareavtale, som vil gjelde fra 1. januar og frem til frihandelsavtalen trer i...

Få råd til den livsstilen du drømmer om

Mange av oss drømmer om en litt annen livsstil enn den vi har, men det er heldigvis ikke noe som betyr at...

20 ting folk flest lærer for sent

Mange sier, hadde jeg bare vist det jeg vet nå da jeg var 18 år. -Livet har uten tvil sine opp og...

Fotballstjernen Lukas Podolski redder ishockeyklubb med kebabpenger

Da den polske fotballstjernen som valgte det tyske landslaget fremfor det polske Lukas Podolski for noen år siden åpnet en kebabsjapppe i...

More Articles Like This