onsdag, april 21, 2021

Dette er verdens eldste Porsche og det er den eneste i sitt slag

Må lese

Fjerner ikke «Financial Fair Play»

Det er ikke aktuelt å fjerne regelen som har "plaget" de aller rikeste klubbene en stund. Financial...

Sjokokirsj er tilbake

Hva kan være bedre om våren enn iskrem? SjokoKirsj har vært en av de mest etterspurte klassikerne...

Ferrari skal bygge elbiler

Det er en særdeles stolt sjef for det italienske bilmerket Ferrari som snakket til generalforsamlingen over zoom...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

I august vil den eldste overlevende Porsche i verden (og den eneste av sitt slag) gå på auksjon i Monterey av RM Sotheby’s. -Tilslaget forventes å komme på 20 millioner dollar som lett gjør det til den dyreste Porschen noensinne.

Nåværende tittelholder er Porsche 917K som ble brukt i filmen, Le Mans, den solgte for 17 millioner dollar i 2017.

Les: Slutter å selge taxfree-varer om bord

Bilen er en type 64, som Ferdinand Porsche designet for en 1500 kilometer langt «race» mellom Berlin og Roma, planlagt for september 1939. Den er basert på den Porsche-designet Volkswagen Beetle også kjent som KdF Wagen, men den er selvsagt tilpasset til fart med en strømlinjeformet aluminiumskropp og en kraftigere 32-hk flat-fire.

Løpet skjedde aldri. – Nazi-Tyskland invaderte Polen i september 1939, og type 64-prosjektet ble effektivt kansellert. Det ble bare bygget en bil, som senere ble eiendommen til den tyske regjeringen.

Ferdinands sønn Ferry bygde opp to eksemplaner av Type 64, skjønt. Chassis nr. 2 ble ferdigstilt i desember 1939, og chassis nr. 3 ble ferdigstilt i juni. Type 64 # 3 brukte faktisk beinene til den første bilen, som ble krasjet av administrerende direktør for Volkswagen. Mens Type 64 # 2 ikke overlevde krigen, gjorde chassis nr. 3, og ble beholdt av Porsche-familien når de flyttet til Østerrike. Ferry Porsche satte firmanavnet på forsiden av type 64, registrerte den i 1946, og satte navnet Battista «Pinin» Farina på bilen. -Senere grunnla han designhuset Pininfarina. (I 1947).

Les: The Guardian: «Enige om nesten en milliard»

«Dette er Porsches opprinnelseshistorie, bilen som fødte selskapets legende, og det gir samlere hva som sannsynligvis er en uoppnåelig mulighet til å sitte i Ferdinand og Ferry Porsche.»

1939 Type 64 # 03 er den mest historisk signifikante av alle Porsche-biler, og den tilbys i sin opprinnelige tilstand. Det har bare hatt 4 eiere og til og med en rekke originale reservedeler er inkludert i auksjonen. Du kan lære mer om dette utrolige kjøretøyet på Road & Track, så vel som RM Sothebys pressemelding som også har mange flere bilder.

- Advertisement -

3 COMMENTS

Siste nytt

Fjerner ikke «Financial Fair Play»

Det er ikke aktuelt å fjerne regelen som har "plaget" de aller rikeste klubbene en stund. Financial...

Sjokokirsj er tilbake

Hva kan være bedre om våren enn iskrem? SjokoKirsj har vært en av de mest etterspurte klassikerne fra Hennig-Olsen Is. 35 år...

Ferrari skal bygge elbiler

Det er en særdeles stolt sjef for det italienske bilmerket Ferrari som snakket til generalforsamlingen over zoom nå i helgen. - Ikke...

Chris Smalling med familie utsatt for væpnet ran

Det er en forbausende avslappet Chris Smalling som forteller om ranet som han og hans familie ble utsatt for i sitt eget...

Nicklas Bendtner er like dårlig til å kjøre Porsche som å ta taxi

Fotballstjerne, TV stjerne og nybakt ungkar Nicklas Bendtner bør holde seg unna motoriserte kjøretøy enten det er som passasjer eller bak rattet....

More Articles Like This