86 prosent lurt av falske nyheter 86 prosent av nettbrukerne innrømmer at de har blitt lurt av falske nyheter, i hovedsak spredt via Facebook, ifølge en undersøkelse gjennomført blant flere enn 25.000 nettbrukere i 25 land av Ipsos på vegne av tankesmien Centre for International Governance Innovation (CIGI).

Det er lett å lure på hvorfor ikke sosiale medier gjør mer med problemet, så er det fordi de ikke ser på det som et problem. – Veldig mye av trafikken drives av hat-meldinger som er kjernen i falske nyheter. Nyhetene spres for å skade og får lett fart fordi det er lett å slenge seg på.

Les: Elon Musk: “Teslas penger rekker bare i 10 måneder”

Faktisk, gjennom den informasjonen som samles inn hjelper Facebook og andre sosiale medier sine “kunder” å spre falske nyheter mer nøyaktig. – Et flertall i undersøkelsen mener at myndigheter og sosiale medie-selskaper må slå ned på falske nyheter.

Det må gjøres gjennom lover i hvert enkelt land og internasjonale avtaler.

Les på Popidol:  Nicolai Cleve Broch og Agnes Kittelsen i TV 2s nye dramaserie