Björn Ulvaeus er i tillegg til å være en av grunnleggerne i ABBA en svært dyktig forretningsmann. – Han skal ha en personlig formue på rundt 300 millioner dollar. En formue som vokser godt hvert eneste år.
I 2014 etablerte Björn Ulvaeus og Conni Jonsson selspaet Pophouse som etablerer virksomheter knyttet til musikk og som kjøper opp låtkataloger. – Så langt har Pophouse sikret seg låtkatalogene til Avicii, Swedish House Mafia og Cyndi Lauper, og nå står KISS for tur.
Les: Slipper nye ABBA frimerker i anledning 50-årsjubileet for «Waterloo»
Kiss med legendarisk kvinnebedårer Gene Simmons som vokalist ble dannet i New York i 1973. I tillegg til å ha draget på damer er banket kjent kjent for pyroeffekter, utstikkende tunger, ansiktsminke og kostymer. Bandet har solgt over 100 millioner musikkalbum. Bandet har mottatt 30 platinaplater og 28 gullplater bare i USA.
I fjor hadde Kiss 50-års jubileum. – Et jubileum bandet omtaler som starten!
Nå casher de skikkelig inn etter at Pophouse kjøper deres katalogen og merkevaren. Bloomberg melder at prislappen skal være på over 300 millioner dollar omtrent 3,2 milliarder.
Les på Sporten: Barcelona prøver å overbevise Xavi
Allerede står selskapet bak KISS-avatarene, og nå kjøper Pophouse ifølge en pressemelding også låtkatalogen og rettighetene til det amerikanske heavybandets varemerke, blant annet den velkjente ansiktsmalingen.
Allerede finnes det planer om en film, et avatar-show og en storslagen «KISS-opplevelse», heter det videre. Bandet skal selv ha aktive roller i de ulike prosjektene. «KISS er et av musikkhistoriens mest kjente og ikoniske band. De har alltids lykket å appellere til nye generasjoner av fans, og vårt mål er å oppfylle bandets ønske om å bli udødelige, sier Johan Lagerlöf, investeringsansvarlig på Pophouse» i en uttalelse.
Pophouse ble etablert i 2014 av Björn Ulvaeus og Conni Jonsson. På merittlisten står det interaktive museet Avicii Experience i Stockholm, ABBA-museet og ABBA Voyage i London, som det ble bygget en helt ny konsertarena til.