Den europeiske flyprodusenten Airbus skjønner det haster å levere grønnere fly og har gitt seg selv en frist som er ti år kortere enn det EU har krevd for luftfarten.
I løpet av fem år skal Airbus starte produksjon av fly som istedenfor flybensin går på hydrogen. Bloomberg melder at Airbus allerede har konseptet klart på tegnebordet og at utviklingen av hydrogenfly vil gå parallelt med prosjekter som handler energi effektivisering.
På Airbus sine sider kan du følge utviklingen.
Flydrivstoff har mange fordeler- hvis du ser bort fra klimaet. Bensinen gir mye energi pr. kilo og det er helt avgjørende i et fly. Av samme grunn har Airbus funnet at det er helt umulig å investere i batteridrift av flyet. Utviklingen av nye typer batterier skjer ikke raskt nok til at batteriene blir slanke nok til å brukes i store passasjerfly.
Les: Lufthansa kutter 29 000 ansatte før nyttår
Det etterlater hydrogen som det beste alternativet, ifølge Airbus, som har undersøkt de forskjellige alternativene i flere år. Men hydrogen har sine egne problemer. Det er dyrt hvis det skal produseres CO2-nøytralt og ikke ekstraheres fra naturgass eller kull. Det vil kreve muligheten til å fylle drivstoff på alle større flyplasser. Og hydrogen er ikke lett å håndtere fordi det krever veldig tette rør og tanker – og er ellers ekstremt brannfarlig.
Det er også utfordringer i lufta, fordi hydrogen fyller mer enn flydrivstoff, og det er derfor ikke nok med tanker i vingene, noe som er standard i dag. Derfor bør Airbus prøve å finne plass til hydrogentanker inne i selve flyet, eller kanskje gjøre flyet noen få meter lenger. Flyprodusenten jobber også på noen helt andre måter for å bygge fly enn vi bruker i dag, der flyet er en stor fløy. Da er plassproblemet løst, men en slik radikal endring vil i seg selv åpne for store utfordringer, ikke minst når flyet må godkjennes av myndighetene.
Les på Sporten: 13 Manchester United spillere som for øyeblikket tjener mer enn Bruno Fernandes
Bruk av hydrogen passer derimot godt inn i konseptet power-to-x, som har fått mye trekkraft de siste årene. Tanken er at grønn elektrisitet fra for eksempel vindkraft skal brukes til å produsere hydrogen, som deretter kan erstatte de flytende drivstoffene vi suger opp fra undergrunnen i dag.
Problemet er imidlertid at det krever store mengder energi for å produsere hydrogen på den måten, og at det i dag fremdeles er en kostbar løsning. Finans har tidligere beskrevet hvordan en restrukturering av hele flåten ved A.P. Moller-Maersk for drivstoff laget av hydrogen og vindkraft vil kreve 30 ganger så mange vindturbiner til havs som Danmark har i dag.
Tidsplanen hos Airbus gir selskapet fem år på å utvikle et nytt, hydrogenbasert fly. Da må flyet settes i produksjon, noe som kan skje fra 2028. Og i 2035 vil de første passasjerene da kunne fly rundt i et fly fra Airbus, som bare etterlater vanndamp. Hvis alt går bra.
Ifølge analyseselskapet Bloomberg New Energy Finance, som fokuserer på grønn konvertering, vil luftfartsindustrien i 2050 slippe ut dobbelt så mye CO2 som i dag, altså om lag to milliarder tonn CO2. Airbus selv mener at hvis hydrogenprosjektet lykkes og de kan starte produksjon av hydrogenfly, kan CO2-utslippene halveres innen 2050.