Livestreaming eller strømming som det heter på godt norsk, har ikke vært i vinden i altfor mange år. Likevel vokser segmentet stadig og får seg en kraftig boost av at store influensere som Gary Vaynerchuck omfavner det. La oss ta en nærmere titt på livestreaming og hvorfor det vil bli enda mer populært i fremtiden.

Det tar mye mindre tid å produsere

Livestreaming tar mye kortere tid å lage enn andre former for innhold. Alt du trenger å gjøre når du strømmer er å forberede episoden. Resten av tiden bruker du på å snakke foran kamera.

I motsetning kan en redigert video ta alt fra en til fem timer å lage. Dette varierer selvfølgelig mye fra person til person og hvor høy kvaliteten skal være. Noen kan bruke to timer på en video på 10 minutter, der en annen bruker fire timer.

Å skrive artikler går heller ikke fort sammenlignet med strømming. En godt undersøkt artikkel på 1500-2000 ord tar alt fra to til åtte timer å få ned på papiret. Noe du enkelt kan lese deg gjennom på 10 minutter og mest sannsynlig godt under det også.

Hvor lang tid tar det å lage en livestream på 10 minutter? Det kommer selvfølgelig helt an på om du er nødt til å forberede noe eller ikke, men mest sannsynlig tar det ikke mye mer enn tiden du er live.

De som ser på kan engasjere seg i samtalen

En av de største fordelene ved livestreaming er at tilskuerne kan engasjere seg i samtalen. Dette er en enorm fordel du ikke får om du legger ut en ferdig produsert video. Ja, du kan selvfølgelig svare på kommentarer i kommentarfeltet, men det er i en helt annen kategori. At de som ser på engasjerer seg i strømningen kan ta både firmaer og influensere til et nytt nivå.

 

Ikke bare kan de som ser på engasjere seg med influenseren eller firmaet, men de kan også snakke med de andre som ser på. Et godt eksempel på dette er når spillere velger roulette bordet i et live casino. Alle er ikke bare interessert i casino online, men spesielt i roulette. Det fører til samtaler med folk som liker akkurat det samme som deg.

Du kan nå et spesifikt marked

Når du strømmer vil du nå et helt spesifikt marked. Publikum er nødt til å sette av tiden sin for å følge med når det faktisk foregår. Det betyr at de som ser på faktisk er interesserte i deg og hva du har å si. Dette gjør deg som influenser enda mer attraktiv for annonser og sponsoroppdrag.

Det er færre som gjør det

Selv om livestreaming vokser er det fortsatt mange færre som gjør det i forhold til hvor mange det er som lager videoer. Det gjør deg mer ettertraktet. Samtidig er plattformer som YouTube og Twitch gunstige på sikt i motsetning til andre nettverk som Instagram, Facebook og Snapchat. Grunnen til det er at YouTube og Twitch tjener mer penger desto flere som ser videoen din. Tjener Instagram, Facebook og Snapchat mer penger desto flere som ser bildet ditt?

Det er autentisk

Det er noe mer ekte med livestreaming. De som ser på får servert et produkt som er upolert og autentisk. Du får ikke klippet bort feil eller alltid satt deg selv i et godt lys. Livestreaming viser at du som influenser er mye av det samme som de som ser på, og det vil knytte deg sterkere med tilhengerne dine.

Du kan legge det ut som en video i etterkant

Når du strømmer en video på YouTube har du mulighet til å legge ut videoen i etterkant. Det gjør det mulig for deg som ikke hadde mulighet til å se live til også å se hva du hadde å si. På den måten får du både interaksjon og engasjement live, samtidig som andre kan finne videoen din ved en senere anledning.