Vipps varsler Black Friday sin død

0
108
Vegard H

Vi ser endringer i folks handlemønster som tilsier at 2021 kan vise seg å bli siste år med Black Friday som fenomen, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.

Fredag ettermiddag slår ferske tall fra Vipps fast at Black Friday så langt er årets mest populære handledag. Samtidig ser man at Ola og Kari handler oftere gjennom hele uken, fremfor å vente med å først åpne lommeboken på fredagen.

Les: Det lengste stedsnavnet i verden har 85 bokstaver

Fra Black Friday til Black Week

  • Vi har gått fra Black Friday som årets største shoppedag til en hel uke der netthandelen ligger på rekordnivåer. Det har vært 120 prosent flere kjøp med Vipps på nett denne uken enn i forrige Black Week. Og når vi sammenligner årets Black Friday med fjorårets, så passerte vi i ettermiddag andelen kjøp som ble gjort i løpet av hele dagen i 2020, sier Heir.

  • Heir mener det er flere grunner til hvorfor Black Friday har svekket seg som fenomen til fordel for Black Week, og hvorfor mange av oss heller handler på en av ukedagene forut for fredagen. Først og fremst tror han det handler om økt oppmerksomhet rundt bærekraft og at færre virksomheter pusher Black Friday-tilbud like hardt som tidligere.
  • I år har vi dessuten blitt oppfordret til å starte julehandelen tidligere på grunn av utfordringer med tilgang til varer og frakt. Dernest har mange flere fysiske butikker tatt i bruk enkle betalingsløsninger på nett. Mange har nok også utviklet økt prisbevissthet og gjør grundigere research rundt lokketilbud, som igjen reduserer impulskjøp, sier Heir.

Sterk vekst i opplevelser
Bransjen som vokser mest er varehandel, det vil si alt som tidligere kun var mulig å kjøpe i butikk. I denne kategorien var årets Black Week-vekst på 36 prosent, sammenlignet med 2020. I tillegg er det en kjempevekst i salg av opplevelser som billetter til sport og underholdning.

  • I løpet av årets Black Week er billettsalget for opplevelser seks ganger høyere enn i fjor. Selvsagt var det helt spesielle omstendigheter i fjor. En seksdobling i antall kjøp er likevel noe vi aldri har opplevd innen én kategori, og så må jeg si at det er ekstra hyggelig at folk igjen bruker penger på arrangementer, opplevelser og konserter, sier Heir.
    Til tross for at den generelle netthandelen har økt kraftig i årets Black Week, holder de fysiske butikkene stand. Fra 2019, det siste “normal-året”, til i år steg antallet kjøp gjort med BankAxept-kort med 4,5 prosent.
tabola

No posts to display