Guadalupe Maravilla presenteres i en stor utstilling på Henie Onstad

0
75
Gaudalupe Maravilla, Disease Thrower #7, 2019. Henie Onstad-samlingen. Gjengis med tillatelse fra Guadalupe Maravilla og P·P·O·W, New York.

Guadalupe Maravilla har nettopp blitt utnevnt til mottager av Lise Wilhelmsen Art Award og blir for første gang presentert i en soloutstilling i Europa. Sound Botanica åpner 14. januar 2022 på Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden.

Sound Botanica, Guadalupe Maravillas første soloutstilling i Europa åpner på Henie Onstad Kunstsenter 14. januar 2021.

Les: Det lengste stedsnavnet i verden har 85 bokstaver

Kuratert av sjefskurator ved Henie Onstad Kunstsenter, Caroline Ugelstad, som del av Lise Wilhelmsen Art Award Programme, presenterer utstillingen mer enn 30 verk av kunstneren. Sound Botanica viser arbeider fra fire hovedserier i Maravilla kunstpraksis: Tripa ChucaEmbroideriesDisease Throwers; og Retablos.

«Jeg er dypt beæret over å motta Lise Wilhelmsen Art Award. Prisen bidrar til at jeg kan videreutvikle min praksis som kunstner samtidig som den gir meg tid og rom til å fortsette å skape mine egne prosjekter», sa Guadalupe Maravilla da han mottok prisutnevnelsen tidligere i høst. 

Guadalupe Maravilla (f. 1976, El Salvador) er en billedkunstner som bor og arbeider i Brooklyn, New York. Han er aktuell med flere store prosjekter og utstillinger verden over, blant annet utstillingen Luz y fuerza ved MoMA i New York. Som del av Lise Wilhelmsen Art Award og Henie Onstads utstillingsprogram vil han nå for første gang bli presentert i en soloutstilling i Europa.

Flere personlige hendelser i Maravillas liv har hatt stor påvirkning på kunstnerskapet hans. I 1984, da han var åtte år gammel, immigrerte Maravilla til USA som enslig, papirløs flyktning. Han var på flukt fra borgerkrigen i El Salvador. I voksen alder ble han diagnostisert med kreft og gikk gjennom cellegift og strålebehandling. For å lindre bivirkningene, kombinerte han behandlingen med andre helbredelsespraksiser som lydbad. Kunstnerens tverrfaglige praksis refererer stadig til erfaringer med eksil og sykdom, migrasjon og helbredelse.

Les på Synaps: Britiske myndigheter krever at Facebook selger Giphy

Utstillingstittelen Sound Botanica bruker en referanse til små, spesialiserte butikker som internasjonalt kalles «botanica». De selger urter og andre tradisjonelle medisiner sammen med lys, røkelse og andre gjenstander.

Disease Throwers er en serie med frittstående skulpturer som er laget av gjenstander og materialer Maravilla samlet når han som voksen alder oppsøkte reisen han gjorde da han flyktet fra krigen. Flere av disse skulpturene vil bli vist i utstillingen. I hjertet av hver enkelt skulptur har han plassert en gong som på bestemte tidspunkter i utstillingsperioden vil bli aktivisert under lydbad. Ifølge kunstneren vil disse arrangmentene bli kollektive, rituelle og meditative helbredende opplevelser for publikum.

I løpet av åpningshelgen vil kunstneren tilby fire lydbad, to på lørdag 15. januar og to på søndag 16. januar. Disse vil være åpne og gratis for besøkende (påmelding til arrangementene på hok.no vil være nødvendig). 

«Lise Wilhelmsen Art Award er Henie Onstads internasjonale flaggskip. Gjennom samarbeidet med familien og en engasjert jury, kan vi invitere store navn til Norge. Guadalupe Maravilla er en kunstner som åpner kunstinstitusjonen for et bredt publikum. Gjennom sosiale og sanselige teknikker bidrar han til å sette migrasjon, fordeling og helbredelse på dagsordenen», sier Tone Hansen, direktør for Henie Onstad Kunstsenter. 

I arbeidet med å løfte frem betydningsfulle kunstnere er utstillingen, og nye innkjøp til Henie Onstad-samlingen, en del programmet til Lise Wilhelmsen Art Award. Annet hvert år deles 100 000 USD i prispenger til en fremtredende kunstner, hvis arbeid søker å inspirere og motivere til aktiv deltakelse og sosialt ansvar. Guadalupe Maravilla er den andre kunstneren som mottar prisen. Den første mottakeren var Otobong Nkanga som fikk prisen i 2019. To verk av Guadalupe Maravilla er blitt innlemmet i Henie Onstad-samlingen: Disease Thrower #7 og I want to thank these magnificent fruits Retablo.

«Det er en spesiell ære å bringe Guadalupe Maravillas kunstverk til Norge. Gjennom prisen kan vi presentere en kunstner som med lidenskap og engasjement uttrykker en sterk visjon for sosiale forhold i samfunnet», sier Paulina Rider Wilhelmsen, medlem av Tate International Council og en av grunnleggerne av Lise Wilhelmsen Art Award. 

Utstillingen i Norge presenterer et utvalg arbeider fra Maravillas kunstnerskap. I tillegg til Disease Throwers-serien, fremhever utstillingen Sound Botanica verk fra: 

Tripa Chuca, som er en referanse til en salvadoransk lek. Maravilla lekte denne i barndommen og mens han flyktet. Serien er også representert med et stedsspesifikt verk på Henie Onstad, der Maravilla «spiller ut» leken i samarbeid med en tidligere udokumentert person. I disse tegningene behandler Maravilla direkte temaet migrasjon og sin egen immigrasjonshistorie.  

I serien Embroideries fortetter Maravilla de tematiske elementene man finner i tegningene hans. På hvert broderte verk ser man kroppløse lemmer, hender og knyttede never med dryppende isblokker (en referanse til ICE, U.S. Immigration and Customs Enforcement), hodeskaller og en hånd som sår frø. Dette er fiktive, samtidsemblemer skapt av kunstneren for å symbolisere motstand mot forfølgelse, av, og politisk press på, papirløse innvandrere.

Retablos er en folkelig og religiøs kunstform innenfor sjangeren som kalles«ex-voto»-malerier. Det er en populær kunstform som tradisjonelt brukes for å uttrykke takknemlighet for å overleve farlige hendelser. I Maravillas retabloer, og i de lange inskripsjonene han har skrevet på hver av dem, uttrykker kunstneren takknemlighet for blant annet en ny sjanse i livet etter kreftbehandlingen, som har gjort det mulig for ham å fortsette som kunstner. 

Utstillingen presenteres med en omfattende katalog. Dette er en av de første publikasjonene som presenterer Guadalupe Maravillas arbeid. Den inneholder nye essays av Michelle Kuo, danilo machado og Allie Tepper, et kuratorisk essay av Caroline Ugelstad, forord av Tone Hansen og Paulina Rider Wilhelmsen, samt en samtale mellom kunstneren og DiyaVij. 

tabola

No posts to display