Verdens mest vellykkede produkt design er 100 år

0
389

Coca Cola sin konturflaske ble skapt i 1915 og arbeidet ble ledet av den svenske designeren Alexander Samuelsson. Denne flasken har inspirert en rekke kunstnere og designere og mange mener at Coca Cola er en av grunnene til Pop Art, flasken var veldig viktig for Andy Warhol som blant annet avbildet den i kunstverket «the Grocesy Store» i 1962. Salvador Dali var imidlertid først ute med å benytte flasken i sin kunst, i verket «Poetry in America» i 1943.

Den har blitt et moderne ikon alle har et forhold til, og var i 1950 det første kommersielle produktet som fikk pryde forsiden til Time Magazine. Designet har blitt omtalt som det mest vellykkede produktdesign noensinne.

– Vi er stolte av historien til vår konturflaske. Vi gjennomfører nå en kampanje for å feire nettopp den posisjonen den har fått, både i populærkulturen og alles hverdagsliv, sier Cathrine Stang Lund, kommunikasjonssjef i Coca-Cola Enterprises til Kreativt forum.

Som del av kampanjen bruker Coca-Cola historiske bilder av Marilyn Monroe, Elvis og Ray Charles, sammen samtidige artister som Avicii og Rita Ora.

Som de eneste studentene i Europa, designer nå studenter ved Westerdals sitt eget uttrykk til flasken.

Coca Cola samarbeider nå med elevene til Westerdal

«Vi synes det var en spennende idé å utfordre lovende, norske studenter til å designe sin egen tolkning av vår berømte flaske» sier Stang Lund.

«Ingen andre europeiske studenter har fått denne utfordringen. Vi har lagt det opp som en konkurranse, og vinnerdesignet blir både stilt ut i Østbanehallen i sommer, og ved museet tilknyttet vårt hovedkontor i Atlanta», avslutter hun.

 

tabola

No posts to display