Vannkrigen fortsetter

0
169

Peter Brabeck turbo kapitalistEttersom vi blir stadig flere mennesker på kloden blir vann en stadig økende knapphetsgode. Dette utnytter multimilliardselskapet Nestlé i Sveits. Selskapet kontrollerer mer en 70 produkter av verdens flaskevann, deriblandt Perrier, San Pellegrino og Vittel.

Det er ikke småpenger som er i sving, flaskevann delen av Nestlé omsetter for 70 milliarder kroner i året. En sveitsisk journalist har laget en dokumentar om vannbusinessen og har hatt meget store problemer med å få svar fra selskapet. Nestlé har så langt ikke stilt opp på noen intervjuer om dette tema.

F7.no har tidligere omtalt styreformannen i Nestlé som en av verdens største drittsekker, dette som følge av hans holdning og uttalelser om at vann ikke er en menneskerett og selskapets fremtreden som fører til vannmangel. Nestlé øker andelen mennesker som ikke har tilgang på vann og som ikke har råd til å kjøpe vann på flaske. Bønder klarer ikke dyrke jordene sine, dyrene dør av vannmangel og hungersnød setter inn med stor lidelse og katastrofer som resultat.

Vannkrigen handler ikke bare om fattige land, men den har også kommet til USA. Problemet er at ved å kjøpe landområder med vannrettigheter, kan man pumpe så mye vann du gidder fra det området. Vi vet alle at vann renner nedover så når Nestlé pumper opp ekstreme mengder vann i et område så går det ut over grunnvannet i nærliggende strøk.

Småbyene Frydeburg, Newfield og Shapleig i Maine har mistet grunnvannet sitt og gått til sak mot Nestlé for igjen å kunne ha vann i springen og mulighet til å vanne hagen. Nestlé som i to tappefabrikker pumper ut millioner av kubikkmeter med vann prøver å kneble lokalt opprør med en hær har advokater, PR-konsulenter og lobbyister. Det er også ført bevis for at tidligere politikere har fått fordeler for å støtte Nestlé

I filmen «Bottled life» avslører journalist Res Gehriger fra Sveits Nestles ekspansjons strategi. I den inngår konseptet «Nestlé Pure Life» som inneholder litt mineraler og fordi det er bearbeidet ikke trenger å ha merkelapper med hvor det kommer fra. « Nestlé Pure Life» er renset grunnvann fra stort sett fattige områder. Dette vannet er nå verdens mest solgte merke med flaskevann.

Et stort land for produksjon av dette vannet er Pakistan, et land kjent for korrupsjon og lett kjøpte politikere. Et annet område som produserer mye vann er overraskende Nigeria som er kjent for å ha lite tilgang på vann. I Lagos er vann nå så dyrt at det har blitt et av Nestles mest lukrative markeder.

Tidligere administrerende direktør og nåværende styreleder Peter Brabeck har utviklet en kommunikasjonsstrategi for å tåkelegge det de egentlig driver med, med overskrifter som «Corporate Social Responsibility» og «Creating Shared Value.» Dette blir meget spesielt, med tanke på deres fremtreden i å sikre seg profitt på vann.

 

Som konklusjon i filmen «Bottled Life» kommer Res Gehriger frem til en trist og tankevekkende konklusjon. Nestlé er et selskap besatt på å samle ressursrettigheter over hele verden og da spesielt vann, dette med sikte på å dominere verdens fremtidige vannmarked.

Ta et standpunkt for offentlige vannkilder. Fortell Nestlé at vi har rett til vann.

tabola

No posts to display