Det er to måter som nettsteder som lever av annonseinntekter taper stort, det ene er falsk trafikk som stort sett genereres fra Kina og noen land i Afrika og det andre er Adbloc. Adbloc er en programvare som lager en brannmur mellom deg som har installert programvaren og annonser, noe som fører til at du kan lese en avis, f.eks. VG uten å se annonsene.
Det er pr i dag 150 000 000 mennesker har installert denne type programvare, størst i dette markedet er det tyske selskapet Eyeos med ca. 1/3 del av brukerne på sin Adblock.
Axel Springer en av Europas største på digital publisering omtaler dette som tyveri og har saksøkt Eyeos og krever virksomheten stanset.
Adblock fremstilles av brukere og selskapene bak som at du har en rett til å slippe reklame, det faktum at det ødelegger forretningsmodellen for nettaviser tillegges ikke vekt. Argumentet er at hvis man lager godt innhold vil brukerne av Adblock kunne vurdere å åpne for annonser for sine favorittsteder. Dette skjer i veldig liten grad.
Reklamenektere har blitt et stort problem for mange mediehus og de er med ansvarlige for store bølger av oppsigelser i mediehusene.
Dette møtes med innovasjon, betalingsområder som f.eks VG+ og nå som Tysklands største avis har gjort, sperret reklamenekterne ute. Vil du ikke se reklame eller betale abonnement kan du ikke lenger lese Bild.
Axel Springer som eier Bild har gitt Adbloc brukere to alternativer, enten slå av funksjonen som blokkerer reklame eller kjøpe et nesten reklamefritt alternativ til bild.de.
«Økt bruk av denne annonsesperringstjenesten setter inntektsstrømmen via reklamemarkedet til alle nettjournalister på spill» heter det i en pressemelding fra Bilds utgiver.
Bild håper nå å lokke dem som ikke vil se reklame, til å betale 3 euro i måneden for en nettavis som skal ha 90 prosent mindre reklame og være opptil 50 prosent raskere.
En effekt av Adbloc som mange av brukerne ikke tenker på er det faktum at det svekker innholdsprodusenter sin mulighet til å tjene penger og dermed også innholdet, de store vinnerne i dette er Facebook og Google som får økte inntekter gjennom at annonsørene dreier sine investeringer dit.
Pr i dag tar Google og Facebook til sammen ut ca. 4 milliarder kroner i reklameomsetning som forsvinner rett ut av landet.