En grundig studie gjennomført av tyske forskere viser at hvis du regner med produksjon av batterier og den tyske energimixen, hvor kull fortsatt har en viktig rolle slipper EL biler ut mer CO2 enn tilsvarende dieselbiler.  

Elektriske kjøretøyer i Tyskland står for mer CO2-utslipp enn diesel, ifølge en studie fra tyske forskere.

Les: Nå kan du “tæppe” uten pin for 400 kroner

Elbiler slipper ut 11% til 28% mer CO2 enn deres tilsvarende dieselmodeller, ifølge studien, presentert i går på Ifo-instituttet i München.

Forskere Christoph Buchal, Hans-Dieter Karl og Hans-Werner Sinn viser til at: – Gruvedrift og prosessering av litium, kobolt og mangan som brukes til batterier, bruker mye energi. Et Tesla Model 3-batteri representerer for eksempel mellom 11 og 15 tonn CO2. Gitt en levetid på 10 år og en årlig kjøreavstand på 15 000 kilometer, utgjør dette 73 til 98 gram CO2 per kilometer.

Les på Popidol: Buffon: Kanskje tidenes beste keeper med årets snodigste vurdering

“CO2 gitt av for å produsere strømmen som driver slike kjøretøyer, må også bli innberegnet”  – Med alle faktorer slipper hver Tesla 156 til 180 gram CO2 per kilometer, noe som er mer enn en sammenlignbar dieselbil produsert av, det de har målt i undersøkelsen Mercedes i samme kategori.

De noterer videre at EUs mål på 59 gram CO2 per km innen 2030 tilsvarer et “teknisk urealistisk” forbruk på 2,2 liter diesel eller 2,6 liter gass per 100 km. Disse nye grensene presser tyske og andre europeiske bilprodusenter til å bytte massivt til elektriske kjøretøy, hvor store deler av utslippet “skjules” i ekstremt kraftkrevende produksjon.

Forskerne mener satsingen isteden burde være på metanmotorer som slipper ut vesentlig mindre enn de aller mest effektive dieselmotorer.

Les på Sporten: Dallas er byen, Zuccarello er mannen!