Maria Heimisdottir Brennodden FOTO: RINGNES

Aldri før er det kjørt ut mer Solo fra Ringnes enn før påsken i år. – Drømmeværet kommer til å sørge for tidenes beste påskesalg for den gule brusen, sier sjef for Solo i Ringnes, Maria Heimisdottir Brennodden.

– Det er alltid litt krevende å sammenligne påskesalget fra år til år, ettersom tidspunktet for påsken varierer. Rapportene jeg mottar tilsier imidlertid at det aldri er kjørt ut mer Solo fra vårt lager enn de siste ukene, fortsetter hun.

Og det er store volumer det er snakk om. Nesten seks millioner liter Solo og Solo Super distribueres ut til utsalgsstedene påskeuken og måneden i forkant.

– Omlag 20 prosent av det årlige Solosalget skjer i påskeuken og de to ukene før. Å sitte i solveggen og nyte en kald Solo eller Solo Super setter Ola og Kari i den rette påskestemningen, forklarer Maria.

Og mye av veksten er det Solo Super som står for. Den populære varianten er uten tilsatt sukker.

– Veldig gledelig er det at stadig flere har fått øynene opp for Solo Super som er uten tilsatt Sukker. Solo-fansen har lenge tviholdt på originalen i påsken, men i år står faktisk Super for 34 prosent av volumet. Det vil faktisk ikke overraske meg om den allerede neste år passerer sukkervarianten. I Oslo er den allerede størst, sier hun videre.

Kleskjeden Bik Bok lanserte før påske en egen Solokoleksjon. – Interessen var enorm. klærne forsvant rett ut av butikken. Det er jo litt gøy, da. Det sier litt om hvilken posisjon brusen har, smiler Maria.

Solo er påskebrusen

Solo har vært her siden 1934 og har blitt omfavnet av det norske folk. Solo er kanskje en av Norges mest kjente merkevarer, og den absolutt største norske brusen. Fram til 60-tallet var den større enn Coca-Cola i Norge.

Appelsinsegmentet i dagligvarehandelen er på 8,5% i volumandel. Solo og Solo Super har til sammen 60% volumandel av appelsinsegmentet.

Det fylket som har størst andel Solo-salg i påsken er Møre og Romsdal. Der er påskevolumet til Solo nesten fire ganger høyere enn ellers i året.

Det fylket som har lavest andel Solo-salg i påsken er Oslo, der er påskevolumet til Solo «bare» dobbelt så stort som ellers i året.

Hordaland er det fylket som selger mest Solo. Andre fylker som utmerker seg som «Solo-fylker» (høyere andel Solo av brus enn snittet) er Sogn og Fjordane og Oslo.