Lenge var det ikke noe som var mer stas enn en dress med en liten traktor på, så spennende og nyskapende, tenk en traktor istedenfor en puma, en krokodille, en mann på en hest eller et flagg. Traktoren til Moods of Norway var fantastisk og tok verden med storm. Et moteeventyr startet og hele nasjonen følte stolthet på linje med Ol på Lillehammer.
Alt var superdupert og de norske motegrynderne reiste verden rundt og åpnet nye butikker og ble søkkrike. All ære til de, men nå skranter det litt. 2014 blir det første året Moods of Norway taper penger og det rett etter at de har spurt investorer land og strand rundt om de vil være med på å løfte merket ett hakk til opp i næringskjeden.
Sommerens investorført gikk dårlig og det gjør salget også, i hvert fall hvis vi skal tro de ferskeste ryktene.
Gutta fra Stryn (Simen Staalnacke, Peder Børresen, Jan Egil Flo, og Stefan Dahlqvist) etablerte Moods of Norway i 2003 og har rukket å åpne godt over 100 utsalgssteder og butikker i Norge, Sverige, Tyskland, Hellas, Russland og USA, i fjor økte omsetningen til nesten 350 millioner kroner med et resultat på ca. 30 millioner ned fra 50 året før.
Nå går ryktene om at det blir minus for året og at ca. 50 personer får fyken. Og det er før de har begynt å legge ned forretninger. Igjen rykter, men likefult står flere butikken i faresonen for å bli lagt ned i nærmeste fremtid.
Moods of Norway vil prøve å møte nedgangen med å gå i design retning, det vil vi bli mer eksklusive, nå som alle går en med traktor på skjortekraven trengs det mer, marginene har så langt vært geniale og noe de fleste andre i bransjen bare kunne drømme om.
F7 redaksjonen har arbeidet på speng i hele natt for å gjelpe gutta og har kommet opp med følgende geniale forlag til nye ting man kan ha som logo:
Skurtresker: ingenting sier lykke og sommer mer enn en skurtresker, maten kommer inn og på bordet.
Stavmikser: dette er mest for mor som elsker kjøkkenet sitt og alt det gode hun kan lage til mannen sin med en stavmikser.
Hovedkort: dette viser at også bønder og andre i rurale strøk setter pris på det moderne og fremtidsrettede.
Kenguruokse: er meget sjeldent og folkesky dyreart som gjemmer seg i skogen, så vidt jeg vet er det ingen andre klesmerker som benytter dette vakre dyret (vi tror det er vakkert).