Les på Popidol: Canadiske Ryan Gosling spiller en av USAs største helter
Lokalt har det vært stor motstand mot Nøtterøyalternativet. De berørte kommunene aksepterte ikke at dette alternativet skulle være med i den videre planleggingen. Bane NOR ba derfor om at staten skulle fastsette planprogrammet, og dermed avgjøre hvilke alternativer som skal utredes videre. Både Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har hatt flere møter med lokale politikere.
Planleggingen av strekningen Tønsberg-Larvik
Planprogrammet for strekningen Stokke-Larvik ble fastsatt i kommunene Sandefjord og Larvik i 2017. Etter høringsrunden foreslo Bane NOR å utrede to traséer på strekningen mellom Tønsberg og Stokke – nærmere bestemt Vearkorridoren og Nøtterøykoridoren. Kommunene foreslo i tillegg at en trasé over Jarlsberg, der den enkeltsporede jernbanelinja ligger i dag, skulle tas med i den videre utredningen.
Strekningen Tønsberg-Larvik er en del av den såkalte ytre InterCity-utbyggingen på Østlandet. I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det lagt opp til at ytre del av Vestfoldbanen skal stå ferdig etter planperioden. Flere togavganger og kortere reisetid vil knytte bo- og arbeidsmarkedene på strekningen tettere sammen, og bidra til at en del av veksten i persontrafikken kan tas med kollektivtransport.
Les på Sporten: Touchdown passes nummer 500 for Tom Brady
Ikke statlig fastsettelse av planprogrammet
Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har kommet til at Nøtterøy-alternativet ikke lenger bør være en del av det videre planleggingsarbeidet for dobbeltsporet jernbane mellom Tønsberg og Stokke. Det er dermed heller ikke nødvendig med statlig fastsettelse av planprogrammet. Saken sendes isteden tilbake til de berørte kommunene. De må i dialog med Bane NOR fastsette planprogram for den videre planleggingen.