Regjeringen sier nei til jernbanetrase over Nøtterøy. Dette er klart etter at kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland og samferdselsminister Jon Georg Dale har gjort en helhetlig vurdering av saken. – Vi har kommet fram til at Nøtterøy-alternativet har såpass store negative konsekvenser at vi ikke ser det som et realistisk alternativ. Da er det heller ikke noe poeng å bruke tid og penger på å utrede denne traseen videre, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Bygging av store infrastrukturtiltak som jernbane sentralt i byene innebærer ofte store inngrep både i anleggsfasen og i ettertid. Det er viktig å finne løsninger som gir en moderne og fremtidsrettet jernbane, samtidig som ulempene for byene ikke blir urimelig store. Vi har derfor kommet fram til at Nøtterøy-alternativet bør tas ut av den videre planleggingen, ikke minst fordi Tønsberg da slipper en bru som ville ha sperret havnen inne, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.

Les på Popidol: Canadiske Ryan Gosling spiller en av USAs største helter

Lokalt har det vært stor motstand mot Nøtterøyalternativet. De berørte kommunene aksepterte ikke at dette alternativet skulle være med i den videre planleggingen. Bane NOR ba derfor om at staten skulle fastsette planprogrammet, og dermed avgjøre hvilke alternativer som skal utredes videre. Både Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har hatt flere møter med lokale politikere.

Planleggingen av strekningen Tønsberg-Larvik

Planprogrammet for strekningen Stokke-Larvik ble fastsatt i kommunene Sandefjord og Larvik i 2017. Etter høringsrunden foreslo Bane NOR å utrede to traséer på strekningen mellom Tønsberg og Stokke – nærmere bestemt Vearkorridoren og Nøtterøykoridoren. Kommunene foreslo i tillegg at en trasé over Jarlsberg, der den enkeltsporede jernbanelinja ligger i dag, skulle tas med i den videre utredningen.

Strekningen Tønsberg-Larvik er en del av den såkalte ytre InterCity-utbyggingen på Østlandet. I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det lagt opp til at ytre del av Vestfoldbanen skal stå ferdig etter planperioden. Flere togavganger og kortere reisetid vil knytte bo- og arbeidsmarkedene på strekningen tettere sammen, og bidra til at en del av veksten i persontrafikken kan tas med kollektivtransport.

Les på Sporten: Touchdown passes nummer 500 for Tom Brady

Ikke statlig fastsettelse av planprogrammet

Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har kommet til at Nøtterøy-alternativet ikke lenger bør være en del av det videre planleggingsarbeidet for dobbeltsporet jernbane mellom Tønsberg og Stokke. Det er dermed heller ikke nødvendig med statlig fastsettelse av planprogrammet. Saken sendes isteden tilbake til de berørte kommunene. De må i dialog med Bane NOR fastsette planprogram for den videre planleggingen.