Svenske Spotify erobrer nye markeder og endrer landskapet

Svenskene har ikke olje og gass, derfor er de nødt til å være flinkere enn oss. Mulig det er årsaken til at selskap etter selskap slår an over hele verden, at musikken deres spres og at de til og med slår oss på krim. Innovasjon og investeringer i små bedrifter er i alle festtaler her i landet.  Men så blir det stille, det er nesten umulig å få penger til en ide eller å internasjonalisere en lokal suksess. Det må man klare selv for egne midler. Det alt vesentlige av Norske investeringer går til eiendom, store bedrifter, helst med staten som dominerende eier og selvfølgelig Olje og gass.

I Sverige er det helt annerledes, grundere med en ide kan oppsøke investorer som tror på dem, spesielt hvis de har prøvd før og ikke klart det og det er en selvfølge at det produktet de presenteres skal erobre verden.

Spotify er et slikt eksempel og vi var nære på med å få et tilsvarende for Wimp (Norsk streaming tjeneste som nå heter TIdal og er eid av Jay Z).

Nå er Spotify i trøbbel, kunne man lese mange ganger i det siste, årsaken er at media favoritten Apple skal gjennom sitt selskap Beats begynne med streaming. Spotify har nå kommet grusomt tilbake med noen tjenester som kommer til å endre landskapet for streaming. Stikkordet er samarbeid og videredistribusjon av godt innhold fra store produsenter.

Spotify begynner nå med steaming av video, ikke musikalske lydklipp, som f.eks. podcaster og nyheter. De har gjort avtale med BBC, ESPN, Disney, TED (verdens største på foredrag) MTV og NBC. Dette kobles sammen med et adaptivt filter (behandle store mengder data for så å gi deg som bruker det som passer best i forhold til tid, sted, stemning, popularitet etc) som gjør at leveransen bedres og blir mer personlig.

Her ser du en promovideo fra Spotify

Spotify har også utviklet en tjeneste spesielt rettet mot de som liker å løpe. Tjenesten fungerer ved å matche ditt tempo med musikken, sensorer i telefonen registrer og foretar søk etter sanger med riktige slag pr minutt (BPM) hentet fra en kategori som du liker.

Her ser du en promovideo for løpetjenesten.

Dette innebærer en strategiendring fra Spotify sin side, fra å skulle levere musikk, til nå å være med mest mulig i løpet av din dag.

Grunnlegger og administrerende direktør Daniel Ek sa ved lanseringen: «Vi gir deg en dypere, rikere, mer oppslukende Spotify opplevelse. Vi ønsker at Spotify skal være soundtrack livet ditt ved å tilby et enda bredere verden av underholdning med en fantastisk blanding av de beste musikk, podcaster og video levert til deg i løpet av dagen. Og vi bare så vidt begynt. »

Disse tjenestene til Spotify er ikke lansert i Norge enda, men kommer snart, nøyaktig når fikk vi ikke noe svar på.

Et eksempel på kommersielt samarbeid som en del av den nye strategien til spotify er Starbucks som gir deg rabatt på kaffe hvis du deltar i utformingen av deres spillelister. Konseptet er allerede lansert i 7000 Starbucks restauranter i USA.