Som kjent går tiden veldig fort så også for FM båndet som i Norge synger på siste verset. Om kun 3 år er det slutt. Likevel selges det fortsatt FM radioer og i større antall enn DAB. Og de fleste beholder, nr 1 og 2 radio som FM og bytter til DAB på hytta eller ved kjøp av ny bil.

Svært mange kjører rundt med bilradioer som blir ubrukelige om tre år, bare 19 prosent av norske bilister DAB-radio i bilen, viser en undersøkelse utført av YouGov for Biltema.

Som vi har skrevet om tidligere i F7 er har kampen mellom mobilprodusentene flyttet seg inn i bilen, hva det har å si for radio tilbudet er for tidlig å si, men trolig vil det bli enklere å høre DAB radio på mobile enhelter, eller sagt på en annen måte, sammenblandingen vil fortsette.

Radioassistant har tatt en ringerunde til produsenter for å sjekke status for DAB i bil.

– Det har vært dyrt både å skifte til DAB-radio i bilen og å få DAB-radio i en ny bil man skal kjøpe. Derfor tror jeg mange har ventet, sier driftssjef Knut Svenningsen i Biltema.
Blprodusentene har ventet lenge med å innføre DAB-radio som standard i nye biler. Dermed har folk måttet betale ekstra for å få det som tilleggsutstyr.
– Norge er tidlig ute med digitaliseringen. Derfor har det vært vanskelig for bilimportørene å kreve spesialtilpasninger for vårt lille land, sier kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Digitalradio Norge.
I år ser det ut til at bilbransjen er i ferd med å snu.

Volkswagen var først ute i Norge med å innføre DAB som standardutstyr på alle sine bilmodeller fra og med i år. En rekke andre bilmerker følger etter.

– I år leveres 70-80 prosent av våre nybiler med DAB-radio. I 2012 var det under ti prosent, forteller informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Volvo opplyser at så mange som 94 prosent av deres nybiler i år vil selges med DAB.
– At det skjer nå skyldes nok at FM-slukkingen nærmer seg og at alle må ha en radioløsning å tilby bilkjøperne. Det hjelper også at flere europeiske land, blant annet Storbritannia, har bestemt seg for å digitalisere radiosendingene. Da følger bilprodusentene lettere etter, sier Hagerup.

– En ny DAB-radio er ikke lenger dyrere enn en FM-radio. De fleste klarer å bytte den selv, forteller Knut Svenningsen i Biltema, som nylig har innlemmet en DAB-bilstereo i sitt sortiment.

Et argument mot DAB har vært dekning og at den ikke bygges ut raskt nok i forhold til stengeplanen, men dette argumentet forsvinner ved at DAB- nettet er i ferd med å bli ferdig og vil nå 99,5% av befolkningen i løpet av året.