I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt og samhandle med flere mennesker på. Kundenes behov og bruk av media har endret seg, og katalogen har vært mindre i bruk.
Derfor har Inter IKEA Systems B.V., den verdensomspennende IKEA-franchisegiveren, bestemt seg for å ta en emosjonell, men rasjonell beslutning om å bla om til et nytt kapittel og ta farvel med IKEA katalogen.
Les: Tenerife er Spanias første smarte turistøy
For både kunder og medarbeidere er IKEA-katalogen en publikasjon som bringer mye følelser, minner og glede. I 70 år har den vært et av våre mest unike og ikoniske produkter, som har inspirert milliarder av mennesker verden over. Å bla om til et nytt kapittel med vår kjære katalog er faktisk en naturlig prosess, siden medieforbruk og kundeadferd har endret seg. For å nå og samhandle med de mange menneskene, vil vi fortsette å inspirere med våre hjeminnredningsløsninger på nye måter. Det sier Konrad Grüss, administrerende direktør, Inter IKEA Systems B.V.
Livet hjemme har aldri vært viktigere. I løpet av de siste årene har nye formater og måter å distribuere innholdet i IKEA katalogen blitt testet. Et vell av kunnskap og innsikt, både fra kunder og IKEA i ulike land, har blitt samlet inn og vi ser at folk planlegger for sine drømmer og behov hjemme på en annen måte. Selv om det nå er på tide å si farvel med katalogen og et kapittel av historien lukkes, ser IKEA på fremtiden med glede når et nytt kapittel starter.
Les på Engelske Klubber: Til sommeren spiller Ben White for en av de Fire Store
– Vi vil nå ta de neste skrittene for å forsterke IKEAs unike kunnskap om hjeminnredning, produkter og løsninger på best mulig måte. Men vi begynner ikke med blanke ark. I løpet av de siste årene har vi forvandlet mange aspekter av hvordan vi skal nå og samhandle med kundene våre, og jobben fortsetter for å finne nye måter, kanaler og formater for å inspirere og nå flere av de mange menneskene over hele verden, fortsetter Konrad Grüss.
Beslutningen om å ta farvel med IKEA-katalogen går hånd i hånd med den pågående omstillingen av IKEA for å bli mer digital og tilgjengelig. Omstillingen er allerede godt i gang. I fjor økte varehandelen på nett med 45 % over hele verden, IKEA.com ønsket mer enn fire milliarder besøk velkommen, og samtidig har IKEA forbedret digitale tjenester og lansert nye apper, for en bedre opplevelse – uansett hvor kundene møter IKEA.
Vi skal gjøre ære på og feire den fantastiske historien til IKEA katalogen, og i løpet av høsten 2021 vil vi ha en bok klar – fylt med fantastisk inspirasjon og kunnskap. Når det er sagt; katalogen slik vi kjenner den i dag vil ikke fortsette.
5 fakta om IKEA-katalogen
1951: Ingvar Kamprad satte selv sammen den første IKEA-katalogen, og det aller første katalogomslaget inneholdt MK-ørelappstolen i brun polstring. Trykt og distribuert i 285 000 eksemplarer i Sør-Sverige, 68 sider. På svensk.
1998: Første katalog «IKEA på kontoret» tilgjengelig på internett, dette var en spesialutgave som bare viste møbler for bedrifter/kontorer. Ambisjonen dette året var å presentere hele katalogen på nett, men på grunn av kompleksiteten med IT-systemene ble lanseringen utsatt.
2000: Lansering av både trykt og digital versjon av IKEA-katalogen.
2001: Netthandel lanseres for første gang i IKEA, i Sverige og Danmark.
2016: På sitt høydepunkt ble IKEA-katalogen distribuert i 200 millioner eksemplarer, i 69 forskjellige versjoner, på 32 språk og til mer enn 50 markeder.