Bygging av veier, infrastruktur og institusjoner var det som la hele grunnlaget for det romerske riket og gjorde det mulig å bygge opp sin millitærmakt. Bildet du ser er fra en bemerkelsesverdig godt bevart 1800 år gammel romersk veistubb i Timgad. Dette var en romersk koloni i Aures fjellene i dagens Algerie.

Veien og arbeidet lagt ned i det viser med all tydelighet hvor viktig romerne synes dette var. Ble en by innlemmet i riket skulle viktige samfunnsinstitusjoner på plass, også de nye borgerne skulle føle seg som romere. Mange fra fienden ble slaver, men de hadde mulighet til å jobbe seg ut av dette og bli fullverdige slaver, de fleste klarte det ikke, men drømmen om frihet var viktig.

Grunnlagt rundt 100 e.Kr.

Timgad ruinene er på UNESCOs World Heritage liste, og regnes som en av de beste eksemplene på romersk byplanlegging. Nesten alle romerske veiene i Afrika ble bygget i de to første århundrene e.Kr. Romerne opprettet en sammenhengende kystriksvei som strakte 3380 km fra Atlanterhavet til Nilen.

Romerne var imponerende i sin bygging av veier, totalt lagde de 400 000 km og over 80 500 kilometer av disse veiene var brolagt (dekket med stein). Sammenligner vi med dagens Norge så koster en meter med riksvei koster ca 90 000 kroner. Prisen for romernes veibygging med dagens kostnadsnivå vanvittige: 36 000 000 000 000 kroner. Dette tilsvarer ca. 5 oljefond (dagens beholdning 7 055 272 645 792 kroner).

Det er tydelig det lønner seg med slaver og fremmedarbeidere.

Romerne begynte å bygge veier fra Roma ca. 300 år før Kristus, første vei var Via Appia som strakte seg 261 kilometer til Tarentum (i dag Taranto). De brukte, stein, marmor på de viktigste paradegatene og eksperimenterte med å lage betong med aske fra vulkaner og lime.