tirsdag, juli 14, 2020

Probably «not» the best beer in the world

Må lese

Dette er Tysklands neste landslagssjef

"Sniffi fingers" gjør sikkert en god jobb etter sjokket fra forrige fotball VM. Tyskland vinner fotballkamper igjen....

Kjempeflott sprer seg i hele Europa

Det er ingen dyr i den norske fauna som gjør flere folk syke enn flott. Det er...

Jim Carrey gir ut sin første bok

Man kan se tydelig at det har skjedd noe med Jim Carrey som har fått gummitryne til...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Det danske bryggeriet Carlsberg fortalte britiske kunder at ølet var for dårlig og at oppskriften derfor ble endret. – Den «selvmobbingen sørget for at Carlsberg vant prisen for beste reklamekampanje, trykket av Marketing Week

I det minste forsto de Carlsbergs budskap så godt at den anerkjente Marketing Week har kåret bryggeriets britiske kampanje «Probably Not» som den beste reklamekampanjen i 2019.


Bladets lesere kåret Carlsberg til vinneren av en reklamekampanje for supermarked i Tesco. Reklamen var av det modigere slaget. Bryggeriet innrømmet overfor sine kunder at de “gikk seg vill” og derfor i flere år hadde brygget for lite øl.

Samtidig lovet de å gjøre om på oppskriften og sende en bedre og mer smakfullt til Storbritannia.

I utallige år har Carlsberg kjørt et reklameslagord som lyder «Sannsynligvis verdens beste øl» – «Verdens beste øl, sannsynligvis».

Et slagord som britene spesielt har tatt i bruk og berømmet for den undervurderte måten å fortelle forbrukerne at de leverer verdens beste øl uten å si det direkte.

Men salget av Carlsberg Pilsner i Storbritannia har stadig gått nedover tilbake, og derfor valgte bryggeriet å kunngjøre et nytt midlertidig slagord: «Sannsynligvis (ikke) det beste ølet i verden».

Carlsberg har måttet endre oppskriften på ølet sitt i Storbritannia, og erkjenner at det var for dårlig dagens standarder. Det innrømmet bryggeriet i sine egne annonser.

«Vi var nervøse for å starte kampanjen fordi vi aldri hadde prøvd noe lignende før. Vi har ikke snakket så ærlig og direkte med forbrukere i det siste, og det er ikke mange merkevareprodusenter som gjør det. Men vi ble nesten overveldet av den positive responsen, sier Lynsey Woods, markedssjef i Carlsberg UK for Marketing Week.

Det originale slagordet «Sannsynligvis verdens beste øl» er fra 1973 og ble oppfunnet av reklamebyrået Saatchi & Saatchi i London.

I 2011 prøvde Carlsberg å drepe sitt eget slagord og oppfant noen nye som «Det krever en Carlsberg». Men det fungerte ikke, og flere av bryggeriets egne ansatte gjorde opprør og nektet å gi fra seg det opprinnelige slagordet.

I 2015 gikk de offisielt tilbake til originalen, og det har tydeligvis vært en vinn-vinn.

- Advertisement -

1 COMMENT

Siste nytt

Dette er Tysklands neste landslagssjef

"Sniffi fingers" gjør sikkert en god jobb etter sjokket fra forrige fotball VM. Tyskland vinner fotballkamper igjen....

Kjempeflott sprer seg i hele Europa

Det er ingen dyr i den norske fauna som gjør flere folk syke enn flott. Det er ikke alltid man legger merke...

Jim Carrey gir ut sin første bok

Man kan se tydelig at det har skjedd noe med Jim Carrey som har fått gummitryne til å "vokse opp". - Han...

Pep Guardiola: «Love Simone, hate fascism»

Manchester City manager Pep Guardiola leder sitt lag, som alltid med empati, men det stopper ikke der. Han er ikke redd for...

Planlegger verdens største flytende havvindpark

Equinor ligger langt nede på listen over miljøvennlige oljeselskaper (burde være enkelt å være på topp der) til tross for at de...

More Articles Like This