mandag, april 19, 2021

Probably «not» the best beer in the world

Må lese

Ferrari skal bygge elbiler

Det er en særdeles stolt sjef for det italienske bilmerket Ferrari som snakket til generalforsamlingen over zoom...

Chris Smalling med familie utsatt for væpnet ran

Det er en forbausende avslappet Chris Smalling som forteller om ranet som han og hans familie ble...

Nicklas Bendtner er like dårlig til å kjøre Porsche som å ta taxi

Fotballstjerne, TV stjerne og nybakt ungkar Nicklas Bendtner bør holde seg unna motoriserte kjøretøy enten det er...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Det danske bryggeriet Carlsberg fortalte britiske kunder at ølet var for dårlig og at oppskriften derfor ble endret. – Den «selvmobbingen sørget for at Carlsberg vant prisen for beste reklamekampanje, trykket av Marketing Week

I det minste forsto de Carlsbergs budskap så godt at den anerkjente Marketing Week har kåret bryggeriets britiske kampanje «Probably Not» som den beste reklamekampanjen i 2019.


Bladets lesere kåret Carlsberg til vinneren av en reklamekampanje for supermarked i Tesco. Reklamen var av det modigere slaget. Bryggeriet innrømmet overfor sine kunder at de “gikk seg vill” og derfor i flere år hadde brygget for lite øl.

Samtidig lovet de å gjøre om på oppskriften og sende en bedre og mer smakfullt til Storbritannia.

I utallige år har Carlsberg kjørt et reklameslagord som lyder «Sannsynligvis verdens beste øl» – «Verdens beste øl, sannsynligvis».

Et slagord som britene spesielt har tatt i bruk og berømmet for den undervurderte måten å fortelle forbrukerne at de leverer verdens beste øl uten å si det direkte.

Men salget av Carlsberg Pilsner i Storbritannia har stadig gått nedover tilbake, og derfor valgte bryggeriet å kunngjøre et nytt midlertidig slagord: «Sannsynligvis (ikke) det beste ølet i verden».

Carlsberg har måttet endre oppskriften på ølet sitt i Storbritannia, og erkjenner at det var for dårlig dagens standarder. Det innrømmet bryggeriet i sine egne annonser.

«Vi var nervøse for å starte kampanjen fordi vi aldri hadde prøvd noe lignende før. Vi har ikke snakket så ærlig og direkte med forbrukere i det siste, og det er ikke mange merkevareprodusenter som gjør det. Men vi ble nesten overveldet av den positive responsen, sier Lynsey Woods, markedssjef i Carlsberg UK for Marketing Week.

Det originale slagordet «Sannsynligvis verdens beste øl» er fra 1973 og ble oppfunnet av reklamebyrået Saatchi & Saatchi i London.

I 2011 prøvde Carlsberg å drepe sitt eget slagord og oppfant noen nye som «Det krever en Carlsberg». Men det fungerte ikke, og flere av bryggeriets egne ansatte gjorde opprør og nektet å gi fra seg det opprinnelige slagordet.

I 2015 gikk de offisielt tilbake til originalen, og det har tydeligvis vært en vinn-vinn.

- Advertisement -

1 COMMENT

Siste nytt

Ferrari skal bygge elbiler

Det er en særdeles stolt sjef for det italienske bilmerket Ferrari som snakket til generalforsamlingen over zoom...

Chris Smalling med familie utsatt for væpnet ran

Det er en forbausende avslappet Chris Smalling som forteller om ranet som han og hans familie ble utsatt for i sitt eget...

Nicklas Bendtner er like dårlig til å kjøre Porsche som å ta taxi

Fotballstjerne, TV stjerne og nybakt ungkar Nicklas Bendtner bør holde seg unna motoriserte kjøretøy enten det er som passasjer eller bak rattet....

Samtiden er kåret ÅRETS TIDSSKRIFT 2020

Årets vinner har vært viktig lesning i 130 år, men i stadig nye versjoner. Under dagens redaktør har Samtiden markert seg på...

Sinnataggen på bedringens vei

Noen idioter forsøkte i forrige uke å sage av ankelen til Sinnataggen i Vigelandsparken i Oslo. - Politiet mener at gjerningsmennene kan...

More Articles Like This